Mellom inkludering og ekskludering? En kvalitativ studie om somaliske barns møte med den norske skolen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9660Dato
2016-05-19Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Kristiansen, AtinaSammendrag
Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av somaliske barns og ungdoms møte med den norske skolen. Studien baserer seg på dybdeintervju med to somaliske menn som retrospektivt forteller om sine opplevelser gjennom årene på grunnskolen frem til videregående. Samt intervju med en lærer fra innføringsklasse. Hensikten med oppgaven var å forsøke å skape et tverrfaglig bilde av erfaringsnære fortellinger fra en gruppe som stigmatiseres i Norge. Problemstillingen for oppgaven er:
” Hvordan oppleves grunnskolen i Tromsø for somaliske barn (sett i retroperspektiv), og hvilke betraktninger har de rundt de eventuelle utfordringene de har møtt?
Problemstillingen ble besvart ved hjelp av forskningsspørsmål som tok for seg de somaliske ungdommenes perspektiv og en innføringslærers perspektiv. For denne oppgaven har jeg benyttet perspektiver som integrering, skolen som sosialiserings- og integreringsarena, resiliens, mestring og barn som minoriteter som sentrale analytiske begreper.
Studien viste at målgruppens opplevelser hadde en sterk signifikant sammenheng mellom støtte og mestring. Funn fra intervjuet med lærer indikerte at innvandrer barn vil med høy sannsynlighet ha et dårligere utgangspunkt for mestring i skolen når de skal i aldersbestemte klasser. Den ene informanten i målgruppen ble ivaretatt av sine lærere og hadde inkluderende sosiale systemer rundt seg, noe som bidro til mestring. Den andre informanten var offer for gjentagende svikt i de samme systemene. Ekskluderende prosesser, svak og til dels feilslått støtte, resulterte i at han mistet tro på seg selv og tilliten til andre.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: