dc.contributor.advisor | Lund, Torbjørn | |
dc.contributor.author | Andreassen, Svein-Erik | |
dc.date.accessioned | 2016-09-13T09:19:40Z | |
dc.date.available | 2016-09-13T09:19:40Z | |
dc.date.issued | 2016-09-23 | |
dc.description.doctoraltype | ph.d. | en_US |
dc.description.popularabstract | I 2006 ble en lang rekke av innholdsorienterte læreplaner i Norge erstattet av en kompetansebasert læreplan, dvs. en læreplan som mer vektlegger hva en skal “kunne gjøre” i stedet for hva en skal “kunne om”. De nasjonale læreplandokumentene er imidlertid nokså diffus i beskrivelsen av hva denne endringen faktisk skal innebære. Jeg har gjort kvalitativ tekstanalyse av nasjonale læreplandokumenter, deltagelse i lokalt læreplanarbeid ved en skole og tankeeksperiment. Studien viser at de nasjonale kravene om kompetansebaserte læreplaner ikke implementeres, men oversettes slik at de ender opp som kunnskapsmål i lokale læreplaner, og dermed har mer slektskap med innholdsorienterte læreplaner enn kompetansebaserte læreplaner. Jeg ser på hva som kan og bør gjøres, og utvikler 21 prinsipper for lokalt læreplanarbeid med LK06. Studiens funn er bidrag til læreplanforståelse – til anvendelse for både læreplankonstruktører på nasjonalt nivå og aktører på lokalt nivå; skoleledere, lærere og elever. | en_US |
dc.description.sponsorship | UIT Norges arktiske universitet, ILP | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9671 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.title | Forstår vi læreplanen? | en_US |
dc.type | Doctoral thesis | en_US |
dc.type | Doktorgradsavhandling | en_US |