Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLund, Torbjørn
dc.contributor.authorAndreassen, Svein-Erik
dc.date.accessioned2016-09-13T09:19:40Z
dc.date.available2016-09-13T09:19:40Z
dc.date.issued2016-09-23
dc.description.doctoraltypeph.d.en_US
dc.description.popularabstractI 2006 ble en lang rekke av innholdsorienterte læreplaner i Norge erstattet av en kompetansebasert læreplan, dvs. en læreplan som mer vektlegger hva en skal “kunne gjøre” i stedet for hva en skal “kunne om”. De nasjonale læreplandokumentene er imidlertid nokså diffus i beskrivelsen av hva denne endringen faktisk skal innebære. Jeg har gjort kvalitativ tekstanalyse av nasjonale læreplandokumenter, deltagelse i lokalt læreplanarbeid ved en skole og tankeeksperiment. Studien viser at de nasjonale kravene om kompetansebaserte læreplaner ikke implementeres, men oversettes slik at de ender opp som kunnskapsmål i lokale læreplaner, og dermed har mer slektskap med innholdsorienterte læreplaner enn kompetansebaserte læreplaner. Jeg ser på hva som kan og bør gjøres, og utvikler 21 prinsipper for lokalt læreplanarbeid med LK06. Studiens funn er bidrag til læreplanforståelse – til anvendelse for både læreplankonstruktører på nasjonalt nivå og aktører på lokalt nivå; skoleledere, lærere og elever.en_US
dc.description.sponsorshipUIT Norges arktiske universitet, ILPen_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9671
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.subject.courseIDDOKTOR-001
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.titleForstår vi læreplanen?en_US
dc.typeDoctoral thesisen_US
dc.typeDoktorgradsavhandlingen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel