dc.contributor.advisor | Fábregas, Antonio | |
dc.contributor.advisor | Jensen, Tove Beate | |
dc.contributor.author | Kristjansson, Karoline | |
dc.date.accessioned | 2016-09-19T09:47:50Z | |
dc.date.available | 2016-09-19T09:47:50Z | |
dc.date.issued | 2016-05-12 | |
dc.description.abstract | I denne masteravhandlinga har jeg tatt for meg induktiv og deduktiv tilnærming til to verbformer i spansk språk, indefinido og perfecto. Gjennom å stille spørsmål ved det vi ofte forbinder med klassisk grammatikkundervisning, som innebærer at læreren leder store deler av timen, har jeg gjort undersøkelser om hvorvidt en mer induktiv tilnærming til fagstoffet kunne gi tilsvarende eller bedre resultater. Gjennom å undervise en gruppe elever i 9. klasse med spansk nivå 2, har jeg prøvd ut ulike undervisningsmetoder for å forsøke å kartlegge i hvilken grad de førte til faglig utvikling eller ikke, og sammenlignet de ulike metodene utfra resultater og gjennomføring.
Jeg har også undersøkt deler av Vygotskys teori, som innbefatter den medierende hjelper. Innenfor dette temaet har jeg stilt meg noen spørsmål: Kan elevene fungere som medierende hjelper for hverandre? Må den medierende hjelper være på et høyere faglig nivå enn mottakeren? Hvor stor må i så fall denne forskjellen være? | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9716 | |
dc.language.iso | spa | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | SPA-3980 | |
dc.subject | VDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Spansk språk: 026 | en_US |
dc.subject | VDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::Spanish language: 026 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | La enseñanza del pretérito perfecto y del pretérito indefinido en la escuela noruega: desafíos y métodos | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |