Samisk integrering i norsk og svensk kirke i tidlig nytid - En komparasjon mellom Finnmark og Torne lappmark
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/9755View/ Open
Thesis introduction (PDF)
Paper 1: Rasmussen, S.: “The Protracted Sámi Reformation – Or the Protracted Christianizing Process”. Also available in "The Protracted Reformation in Northern Norway : introductory studies." Hansen, L. I., Bergesen, R. H., Hage, I. (red.). ISBN 9788281042414. Stamsund, Orkana Akademisk, 2014. (PDF)
Paper 2: Rasmussen, S.: “Navn i det nordlige Sápmi på 1500 - 1600-tallet – eller historien om navnene som forsvant.” Also available in "Navne og skel – Skellet mellem navne. Rapport fra den femtende nordiske navneforskerkongres på Askov Højskole 6.-9. juni 2012.". Eggert, B., Olesen, R., Jørgensen, B. (red.). ISBN: 9789172760905. Uppsala, NORNA-rapporter, 2015, b.1. (PDF)
Paper 3: Rasmussen, S.: “Samiske prester i den svenske kirka i tidlig nytid”. Also available in "De historiska relationerna mellan Svenska kyrkan och samerna. En vetenskaplig antologi". Lindmark, D., Sundström, O. (red.). ISBN: 9789175807959. Skellefteå, Artos & Norma, 2016. (PDF)
Paper 4: Rasmussen, S.: Churches in Finnmark County and the Torne Region in the Early Modern Period". Also available in "The Protracted Reformation in Northern Norway. Towards a Protestant North". Høgetveit, S., Bergesen, R. H., Kristiansen, R. E. (red.). ISBN: 978–3–86525–537–2. Hannover, Wehrhan Verlag, 2016. (PDF)
Date
2016-09-27Type
Doctoral thesisDoktorgradsavhandling
Author
Rasmussen, SivAbstract
Avhandlingen er en komparativ undersøkelse av deltakelse i kirkelivet blant samer i Finnmark og Torne lappmark, som var underlagt henholdsvis den norske og den svenske kirka. Hovedfokuset ligger på 1600-tallet og starten på 1700-tallet, men jeg problematiserer også hvorvidt samer i disse to regionene kom i kontakt med kristendommen via middelalderens katolske kirke. Ved hjelp av en komparativ tilnærmingsmåte undersøkes likheter og forskjeller mellom de to regionene på en rekke ulike områder og nivåer, både når det gjelder ytre faktorer, som prester, kirkebygninger og språkforhold, og indre faktorer som dreier seg om hvordan samenes religiøse praksis artet seg. Konklusjonen er at samer både i Finnmark og i Torne lappmark var integrerte i kirka i tidlig nytid, samtidig som de praktiserte det som kan karakteriseres som synkretistiske religionsformer, men med noe ulik tilnærming i de to regionene. Dette innebar at både elementer fra kristendommen, særlig romersk-katolsk tro, var inkorporert i samisk religion, og at trekk fra samisk religion ble brakt med inn i kirka og den kristne religiøse praksisen. Kosellecks teori om tidslag og Bourdieus teori om habitus brukes for å forklare praktiseringen av de synkretistiske religionsformene.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2016 The Author(s)
The following license file are associated with this item: