Helsesøsters erfaringer ved bruk av kartleggingsverktøy på helsestasjonen for barn 0-5 år. En kvalitativ studie
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9788Dato
2015-10-02Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Sleveland, BenteSammendrag
Sammendrag
Bakgrunn for oppgaven: Helsesøster har en unik mulighet til å fange opp tidlige signaler på mistrivsel, utviklingsavvik og skade blant barn, slik at forebyggende og helsefremmende tiltak kan iverksettes på et tidlig utviklingsnivå. Standardiserte kartleggingsverktøy rettet mot alle barn blir i økende grad brukt av helsesøstre som et hjelpemiddel for å nå nettopp dette målet. Ulike argumenter, både for og imot bruken av kartleggingsverktøy, skapte et ønske om dypere innsikt i hvilken betydning bruken av kartleggingsverktøy kan ha for helsesøsters helsefremmende og sykdomsforebyggende arbeid.
Problemstilling: Hvilken betydning har kartleggingsverktøy for helsesøsters arbeid på helsestasjonen for barn 0-5 år?
Teori: Studiens teoretiske ramme bygger på begreper som empowerment, salutogenese, kvalitetssikring, kunnskapsbasert praksis, makt, kommunikasjon og tverrfaglig samarbeid.
Metode: Kvalitativt forskningsintervju ble brukt som metode, og syv helsesøstre ble intervjuet. Deres erfaringer og beskrivelser er analysert gjennom en systematisk tekstkondensering, en analysemodell av Malterud (2011).
Resultat: Materialet viser at helsesøstrenes bruk av kartleggingsverktøy har betydning for deres faglige kompetanse, deres relasjon til brukerne, samt deres tverrfaglige samarbeid. Det å bruke kartleggingsverktøy i en konsultasjon, viser til både positive og negative sider. Dette blant annet gjennom erfaringer tilknyttet kvalitetssikring av tjenesten, kommunikasjon med barna og deres foreldre, samt ulike forventninger som stilles til helsesøsters rolle på helsestasjonen.
Konklusjon: Helsesøsters bruk av kartleggingsverktøy er et sammensatt tema, det er et tema som berører flere parter og det er et tema som gir både positive og negative ringvirkninger. Det er behov for videre diskusjon og forskning tilknyttet bruken av kartleggingsverktøy, blant annet med et større fokus på hva det vil bety for brukerne å bli møtt med ulike kartleggingsverktøy på helsestasjonen.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2015 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: