En gammel traver på digitale vinger: Ikaros eller Pegasus? Nordnorsk Magasin AS: En casestudie
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/9807Dato
2016-06-01Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Eriksen, Hilde KatrineSammendrag
Dette er en casestudie som tar utgangspunkt i min egen bedrift: Nordnorsk Magasin AS (NNM), som også driver Nordkalottforlaget. Som et lite magasin og forlag med kulturelle forpliktelser preges NNM av at globalisering og digitalisering har bidratt til endring av rammevilkårene i publiseringsindustrien. Ideen bak oppgaven var at NNM ville vinne på å digitalisere bøker og magasin, og å benytte digitale kanaler for markedsføring og salg. Utforskinga foregikk i praksisfeltet gjennom utprøving av digitale kanaler og publiserings-grep knytta til disse (både innhold og teknologi), registrering av respons fra lesere og følgere, og korrigering av praksis i forhold til respons. Samtidig oppsøkte jeg relevant litteratur om digital markedsføring og e-bokmarkedet. Jeg gjennomførte en spørreundersøkelse blant magasinabonnenter for å kartlegge holdninger til papir versus digitale produkt og til kanaler for bestilling, betaling og markedsføring, supplert med en henvendelse om e-bøker til litteraturanmeldere. Jeg kom fram til at det går sakte å snu NNM. Vi fortsetter med publisering av papirprodukt enn så lenge, men kan vinne nye lesere og kjøpere igjennom digital markedsføring. Magasinet og forlaget eksisterer ikke uten sine lesere, og kan heller ikke ta sjumilssteg uten å miste ei lojal lesergruppe.
Nøkkelord: Digital markedsføring, sosiale medier, nettidsskrift vs papirtidsskrift, e-bøker
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførsel
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: