dc.contributor.advisor | Lene, Foss | |
dc.contributor.author | Joki, Kine Olaussen | |
dc.date.accessioned | 2016-10-11T13:38:17Z | |
dc.date.available | 2016-10-11T13:38:17Z | |
dc.date.issued | 2016-06-01 | |
dc.description.abstract | I denne studien er det blitt undersøk hvilke strategier en organisasjon har benyttet for å oppnå vekst. Når det kommer til vekst er det gjort mange studier om netopp dette, men det er gitt lite oppmerksomhet til hvordan jobbe strategisk mot å oppnå vekst.
Den teoretiske delen tar for seg offentlige organisasjoner, vekst og strategier. Mintzbergs fem p-er er blitt benyttet som rammeverk for å utforske hvilke strategier som er brukt fra organisasjonens side med tanke på vekst. Tidiger forskning har i hovedsak konsentrert seg om å måle hvor mye en organisajson vokser eller hvilke konsekvenser veksten får for organisasjonen.
De fleste organisajsoner har forskjellige strategier for å oppnå forskjellige mål. Når en organisasjon har som mål å vokse og ta over større andeler av markedet, er det veldig interessant å se på hvilke strategier de har utviklet for å oppnå dette. Caset som er benyttet er en organisajson som har opplevd en stor vekst de siste årene. Denne ble valgt fordi det er en organisasjon som har utpekt seg i min hjemkommune. De har opplevd en stor suksess de siste årene, til tross for at de har møtt på en del motstand. Det ville derfor være spennende å studere hva de har gjort på det strategiske plan for å oppnå den veksten de har klart.
Funnene i studiene viser at organisasjonen hadde en strategi for å oppnå vekst. De har vært nødt til å endre strategi underveis, men har klart å fokusere på sine sterke sider og det å utnyttet sine ressurser. Det å være beviste på sine sterke sider å utvikle strategier på bakgrunn av disse viser seg å være en god suksess oppskrift.
Nøkkelord: vekst, strategi og offentlig organisasjon. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/9825 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3901 | |
dc.subject | ledelse og innovasjon | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240 | en_US |
dc.title | Strategi for å oppnå vekst.
En casestudie av en organisasjon som har opplevd stor vekst | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |