Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHansen, Odd-Birger
dc.contributor.authorDybvik, Sigrun Linaker
dc.contributor.authorAlm, Therese
dc.date.accessioned2016-10-11T13:40:41Z
dc.date.available2016-10-11T13:40:41Z
dc.date.issued2016-06-01
dc.description.abstractDet har vært et økende fokus på samfunnsansvar de siste årene, spesielt med tanke på hvilken effekt dette har på omdømme. Den siste tiden har det eksempelvis vært en økende andel av kritiske medieoppslag knyttet til omdømme og samfunnsansvar. Med basis i dette har vi kommet med følgende problemstilling: «Hvordan praktiseres corporate social responsibility i en bank og et kraftselskap?» For å reflektere over problemstillingen har vi utviklet følgende forskningsspørsmål; «Hva rapporterer selskapene innen CSR?» «Hva er motivene for å praktisere CSR?» Studien vil gi et bidrag på hvordan CSR fungerer i praksis. Formålet med vår studie er å undersøke hvordan praksisen i bedrifter er omkring corporate social responsibility. Her har vi valgt å se dette fra ledelsens perspektiv. For å belyse problemstillingen har vi først sett på begrepet corporat social responsibility. Videre har vi tatt i bruk «Triple bottom line» og «Pyramide og CSR» og knyttet disse opp mot forskningsspørsmålene. Vi har i oppgaven hatt to casebedrifter, Hålogaland Kraft og Harstad Sparebank. Videre er studien basert på kvalitativ datainnsamling, hvor vi har benyttet intervju. Vi har intervjuet tre personer fra hver av case bedriftene. I tillegg gjennomførte vi en dokumentstudie hvor vi innhentet informasjon fra hjemmesidene og årsrapportene til bedriftene. Konklusjonen på oppgaven vår er at HLK og HS har praksis omkring CSR tilknyttet lover og regler. Begge bedriftene omtaler også det å bidra med ressurser i samfunnet i tilknytning til samfunnsansvar. HS hevder at de arbeider med samfunnsansvar både fordi de må, og fordi de vil, mens HLK omtaler det som en del av primæroppdraget. Ifølge HLK er samfunnsansvaret deres integrert i bedriften. Ut ifra studien konkluderer vi også med at rapporteringen på CSR kunne vært bedre for begge bedriftene, i tillegg kunne de gjort mer for å integrere CSR.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/9826
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901H
dc.subjectCSRen_US
dc.subjectØkonomisk analyseen_US
dc.subjectSamfunnsansvaren_US
dc.subjectOmdømmeen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleCorporate social responsibility i bank og kraftselskapen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)