Munin: Recent submissions
Now showing items 14181-14200 of 36958
-
Kan kjøpsloven § 19 (1) fravikes helt eller delvis ved alminnelig forbehold?
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-12-15)Avhandlingen undersøker hvilken adgang partene i en kjøpsavtale har til å fravike kjøpsloven § 19 (1) ved alminnelig forbehold. -
Løsning av nabotvister vedrørende trær og hekker etter grannelova §§ 3 og 2: En kartleggingsanalyse basert på underrettspraksis fra de siste 30 år
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-12-15)Avhandlingens formål er å avklare hvordan nabotvister om trær og hekker etter gl. §§ 3 og 2 løses av domstolene, basert på en kartleggingsanalyse av underrettspraksis fra de siste 30 år. Nabotvister om trær og hekker er en av de vanligste tvistene etter grannelova. De rettslige vurderingene i gl. §§ 3 og 2 er meget skjønnsmessig utformet og en sentral problemstilling som drøftes er hvilke hensyn som ... -
Adgangen til å yte helsehjelp basert på en annen pasients helseopplysninger
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-12-15)Avhandlingen vurderer den rettslige adgangen etter dagens regelverk til å bruke andres helseopplysninger i helsebehandling. Herunder i en konkret behandlingssituasjon, og til å bruke maskinlæringsalgoritmer som løpende bygger på andres helseopplysninger hver gang algoritmen blir bedt om å gjøre en klinisk vurdering. Deretter vurderes det om Helse- og omsorgsdepartementets lovforslag til utvidelse ... -
The Mask: Masking the effects of Edge Nodes being unavailable
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-15)The arctic tundra is observed to collect data to be used for climate research. Data can be collected by cyber-physical computers with sensors. However, the arctic tundra has a limited availability of energy. Consequently, the nodes rely on batteries and sleep most of the time to increase the battery-limited operational lifetime. In addition, only a few nodes can expect to be in reach of a back-haul ... -
Biogeochemical consequences of a changing Arctic shelf seafloor ecosystem
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2021-10-09)Unprecedented and dramatic transformations are occurring in the Arctic in response to climate change, but academic, public, and political discourse has disproportionately focussed on the most visible and direct aspects of change, including sea ice melt, permafrost thaw, the fate of charismatic megafauna, and the expansion of fisheries. Such narratives disregard the importance of less visible and ... -
Læring i sirkel
(Chapter; Bokkapittel, 2020)Å utvikle relasjonskompetanse for de vanskelige samtalene og de følelsesmessig utfordrende arbeidssituasjonene er generelt noe vi investerer for lite tid i, sett i forhold til hvor mye det påvirker dem vi møter, vår praksis og velvære (Lauridsen & Munkejord, in press). I dette kapittelet presenteres et forskningsprosjekt som tar sikte på å øke kunnskap om og utvikle bruk av sirkel som en pedagogisk ... -
Studentenes erfaringer fra deltakelse i en digital læringsressurs om tverrprofesjonelt samarbeid
(Chapter; Bokkapittel, 2020)Fremtidens helsearbeidere trenger samhandlingskompetanse for å imøtekomme en stadig aldrende befolkning med sammensatte og komplekse helseutfordringer i en helse- og velferdstjeneste med behov for å styrke samarbeid og koordinering. Dette kapittelet handler om den digitale læringsressursen Inter-Dig, som ble utviklet for at helsefagstudenter skulle lære tverrprofesjonelt samarbeid. 55 studenter fra ... -
Midwifery students`development of professional competences: A Nordic educational collaboration
(Chapter; Bokkapittel, 2020)Short intensive courses, where students have the opportunity to be part of an international learning community, are an alternative to student exchange programmes abroad (that typically last from 5 weeks to 3 months). Short intensive courses can provide new experiences and discoveries outside the students’ everyday learning environment. The Nordplus Network Freja for midwifery education provides ... -
Pedagogiske betraktninger rundt utvikling av en digital læringsressurs
(Chapter; Bokkapittel, 2020)Digital læring er kommet for å bli i høyere utdanning, og studentene etterspør flere fleksible og digitale læringsressurser. Dette kapittelet handler om pedagogiske valg og didaktiske vurderinger i utvikling av den digitale læringsressursen «Inter-Dig». Hvordan utvikle en digital læringsressurs for helsefagstudenter som skal lære tverrprofesjonelt samarbeid? Hvilke pedagogiske overveielser tas ved ... -
Tverrprofesjonell praksis utfordrer samarbeidet mellom helsefagstudenter
(Chapter; Bokkapittel, 2020)Dette kapittelet vil synliggjøre studenters erfaringer fra tverrprofesjonell praksis i et aksjonsforskningsprosjekt gjennomført i perioden 2014–2016. Prosjektet hadde som overordnet mål å etablere nye tverrfaglige praksisformer i samarbeid mellom utvalgte helsetjenester og fire profesjonsutdanninger. Prosjektet ble gjennomført i regi av Forskningsgruppa for profesjonsutdanning ved Institutt for helse ... -
Viten skapt gjennom fleksibel læring
(Chapter; Bokkapittel, 2020)<p>Basert på en evalueringsstudie med søkelys på helsefagstudenters læring av vitenskapsteori, etikk og forskningsmetode gjennom blandet nettbasert og klasseromsundervisning utforskes: <p>Hvilke erfaringer med fleksibel læring fremmer og hemmer helsefagstudenters læringsprosess? <p>Hvilket læringsutbytte i vitenskapsteori og forskningsmetode kan studentene nyttiggjøre seg gjennom senere arbeid med ... -
Teknologistøttet ferdighetstrening for sykepleierstudenter i desentralisert utdanning
(Chapter; Bokkapittel, 2020)Våren 2017 ble et pilotprosjekt gjennomført ved den desentraliserte sykepleierutdanningen ved UiT Norges arktiske universitet, med deltakelse av sykepleierstudenter. Et tett samarbeid med University of Saskatchewan i Canada førte til at vår prosjektgruppe fikk låne en mobil telemedisinsk enhet som ble utprøvd i undervisning og øving på praktiske ferdigheter for studenter i Nord-Troms. Studentene ... -
Innledning
(Chapter; Bokkapittel, 2020)<i>Forskning og kunnskapsutvikling i helsefaglig profesjonsutdanning</i> er utviklet gjennom et toårig prosjekt i regi av forskningsgruppen for helsefaglig profesjonsutdanning ved UiT Norges arktiske universitet. Forskningsgruppen ble opprettet i 2010 og er en tverrfaglig gruppe som består av lærere fra bachelorutdanningene i sykepleie, ergoterapi, fysioterapi og masterutdanningene i helsesykepleie ... -
The Innovative Learning Institute for Circumpolar Health. An International summer school for nursing students in rural and remote areas
(Chapter; Bokkapittel, 2020)This chapter focusses on nursing students’ opportunities for participation in an international summer school specifically aimed at the people living in the circumpolar regions. The Northern Nursing Education Network offers a two-week intensive course for students to meet and to develop contextual knowledge of indigenous people living in Arctic regions. These areas are often challenged by vast distances ... -
Medstudentundervisning og -læring: Et emosjonelt perspektiv
(Chapter; Bokkapittel, 2020)I kapittelet tar jeg utgangspunkt i en læringsaktivitet fra bachelorutdanningen i fysioterapi der studenter fra samme kull underviser hverandre, med egne praksiserfaringer som grunnlag. Lærerne strukturerer læringsaktiviteten på forhånd, gir støtte underveis, bidrar med tilbakemeldinger og er en samlende faktor for hele prosessen. Medstudentundervisning og -læring aktualiserer emosjonenes betydning ... -
Innovasjon som tverrprofesjonell samarbeidslæring
(Chapter; Bokkapittel, 2020)En viktig forutsetning for velferdsstaten er de nyvinningene som skaper forbedring og fremskritt på viktige områder. Innenfor helse- og velferdssystemet kan dette være alt fra nye teknologier og behandlingsmetoder til endringer i organisering og praksisutøvelse. Sentralt i dette står innovasjon. Innovasjon kan forstås som utvikling og anvendelse av nye og nyttige ideer. De prosessene som skaper ... -
Tverrprofesjonell praksis, læring og samarbeid – forståelse av egen og andres rolle i læringsprosessen
(Chapter; Bokkapittel, 2020)Arbeidet med å implementere nye arenaer for tverrprofesjonell praksis er under stadig utvikling og gjenstand for omfattende forskning. I dette kapittelet diskuterer jeg tverrprofesjonell samarbeidslæring (TPS) i utdanning av helsefagstudenter. Ved hjelp av datamateriale fra to tverrprofesjonelle prosjekter, ett i en barneavdeling og ett i to distriktskommuner, utforskes medisin- og sykepleierstudenters ... -
Teaterets pedagogiske muligheter - i regi av Bakhtins dialogforståelse
(Chapter; Bokkapittel, 2020)Roland Barthes beskriver fortellingen som et uttrykk for selve livet (Barthes, 1977). Gjennom fortellingen søker mennesket å begripe seg selv og det samfunnet de lever i. Teateret er en gammel arena der fortellinger ytres. Her kommer følelser, ønsker, vilje og intensjoner til uttrykk. Med forankring i dialogbegrepet til Bakhtin skal jeg i dette kapittelet prøve å lokalisere et pedagogisk potensial ... -
Utvikling av nettbasert diskusjonsforum for veiledning av sykepleierstudenter i praksisstudier
(Chapter; Bokkapittel, 2020)Halvparten av sykepleierutdanningen består av praksisstudier. En stor del av arbeidet til lærere i sykepleierutdanningen består derfor av veiledning av studenter i praksisstudier. Jeg har som lærer utforsket ulike måter å følge opp studenter på, med ønske om å knytte tette relasjoner til studentene og deres læringssituasjoner. Ettersom denne typen veiledning skjer parallelt med andre oppgaver, lar ... -
Reflekterende team, en lærings - og veiledningsmetode i jordmorutdanningen
(Chapter; Bokkapittel, 2020)I dette kapittelet ønsker vi å belyse hvordan systematisk refleksjon over praksiserfaringer bidrar til viktig kunnskapsdannelse i jordmorstudiet. Vi har utviklet reflekterende team (RT) som en undervisningsform der studentens praksiserfaringer danner grunnlag for personlig og profesjonell kunnskapsutvikling. Bevissthet om og trening i kommunikasjon og veiledning er sentrale tema i arbeidet. For å ...