Now showing items 22001-22020 of 37073

    • Ulcerative colitis: Functional analysis of the in-depth proteome 

      Schniers, Armin; Goll, Rasmus; Pasing, Yvonne; Sørbye, Sveinung; Florholmen, Jon; Hansen, Terkel (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-01-29)
      <p><i>Background - </i>Ulcerative colitis (UC) is one major form of inflammatory bowel disease. The cause and the pathophysiology of the disease are not fully understood and we therefor aim in this study to identify important pathophysiological features in UC from proteomics data. <p><i>Methods - </i>Colon mucosa biopsies from inflamed tissue of untreated UC patients at diagnosis and from healthy ...
    • Flerspråklighet - en lite utvunnet ressurs. En kvalitativ studie av bruk av flerspråklighet som ressurs i undervisning, ved hjelp av drama som metode 

      Hansen, Silje; Nøkland Sollied, Siri (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      I skolens styringsdokumenter understrekes det at flerspråklige elever og mangfold har en plass i norsk skole. Utdanningen skal formidle kunnskap om dette mangfoldet, og gi alle elever kompetanse til å kunne delta i et multikulturelt samfunn. Den norske samfunnsdebatten har de siste 50 årene båret preg av en problemorientert tilnærming til flerspråklighet (Aarsæther, 2017, s. 65), hvor elevenes ...
    • Kan vi stole på lærebøkene? En kvalitativ studie om samsvaret mellom læreplanmål og lærebøker 

      Iversen, Hanne I. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I denne masteravhandlingen belyses samsvaret mellom kompetansemålene i LK06 og et utvalg av lærebøker som benyttes i undervisningen på mellomtrinnet i den norske grunnskolen. Studien baserer seg på en kvalitativ tilnærming der jeg benytter meg av kvalitativ tekstanalyse som forskningsmetode. I studien blir det først foretatt en analyse av kompetansemålene i LK06. Dette blir gjort ved å dele de ...
    • Enten går det bra, eller så går det over! Arbeid med elevers psykiske helse, resiliens og livsmestring i skolen 

      Loftås, Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Denne masteravhandlingen handler om psykisk helse i skolen. Oppgaven er en studie der en søker å avdekke hvordan skolen, som en svært sentral utviklingsarena, arbeider for å bidra til utvikling av resiliente barn og unge som blir i stand til å mestre livene sine. Studien tar for seg fire informanter i ulike roller i skolen, men med fellesnevneren at de arbeider med elever. Informantene arbeider ...
    • Et blikk på lesestrategier - fra lærerperspektivet. Engasjerte læreres begrunnelser for anvendelse av lesestrategier i egen undervisning. 

      Simonsen, Elisabeth Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie om undervisning i lesestrategier på barneskolenivå. Jeg ønsket å belyse læreres didaktiske begrunnelser for deres strategiundervisning i henhold til lesing av tekst. I tillegg ville jeg rette et fokus mot læreres begrunnelser av lesestrategier i lys av tilpasset opplæring. Jeg har dermed stilt følgende forskningsspørsmål: Hvilke didaktiske begrunnelser ...
    • «Seksåringene lærer best ved å synge, hoppe, pusle, bygge, snakke og rulle». En kvalitativ studie om lekpreget undervisning i førsteklasse. 

      Nilsen, Tina; Salamonsen, Ida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Målsettingen med denne mastergradsavhandlingen er å få innsikt i hva lærere legger i begrepet lekpreget undervisning. Vi har gjennomført en kvalitativ studie med formål å besvare forskningsspørsmålene: 1. Hva legger førsteklasselærere i begrepet lekpreget undervisning, og på hvilken måte anser de at seksåringen lærer best? 2. På hvilken måte kan klasserommet utformes for å tilrettelegge for lekpreget ...
    • "Meld det inn, følg magefølelsen, ikke vær redd for å trå feil, husk å tenke på barnas beste". En masteroppgave om elever som har blitt utsatt for vold og overgrep 

      Vollstad, Solveig; Aspen, Linda Merethe Madsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Hensikten med denne masteroppgaven har vært å belyse hvordan lærere kan møte og støtte elever som har opplevd vold eller overgrep. Spørsmålene vi har stilt informantene handler om hvilken kunnskap og kompetanse lærerne mener er viktig å ha for at elevene skal vite at læreren kan være en trygg voksen for barna. Vi har også undersøkt hvordan skolekulturen kan være med på å ivareta de utsatte barna. ...
    • Et inkluderende læringsmiljø. «Jeg jo heller utdanne en som blir en søkkanes likanes kar, enn at han blir jævlig god i matte» 

      Knudsen, Marte Alstad; Ulriksen, Anne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I denne masteravhandlingen har vi undersøkt hvilke refleksjoner lærere har rundt temaet inkluderende læringsmiljø, samt hvilke muligheter og utfordringer som er løftet frem som sentrale i dette arbeidet. Forskningen er av kvalitativ karakter med en hermeneutisk tilnærming. I denne studien har vi gjennomført to intervjuer av kontaktlærere ved fjerde trinn, som senere er analysert med en temasentrert ...
    • "Å mestre skolen er å mestre livet". En kvalitativ studie om hvordan arbeid med elevers selvoppfatning kan fremme livsmestring blant elever i barneskolen 

      Pettersen, Martine; Johansen, Marte Djupvik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I denne masteroppgaven belyses forhold som fremstår sentrale i arbeidet med elevers selvoppfatning, med tanke på å skulle fremme livsmestring hos elever i barneskolen. Målsettingen med studien er å bidra til ny og fremtidsrettet forskning på dette fagfeltet, i forkant av fagfornyelsen som gjelder fra høsten 2020. I søken etter sentrale forhold ses det på sammenhenger mellom samfunnets utfordringsbilde ...
    • Tidlig skriving - å være ambisiøs på elevenes vegne. En studie om hvordan en engasjert lærer legger til rette for at elevene kan skrive seg til lesing. 

      Myrvold, Marlin Catharina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Bakgrunnen for denne studien er lærerutdanningens fokus på forskningsbaserte tilnærminger til skrive- og leseopplæringen med skriving som utgangspunkt, og min foreløpige opplevde praksis der jeg ikke har observert at noen har jobbet med tilnærmingen. Jeg ønsket dermed å finne ut mer om dette. Hensikten med studiet er å belyse hvordan lærere kan legge til rette for en skrive- og leseopplæring som har ...
    • Long-term exercise maintenance via telerehabilitation for people with COPD. Feasibility, effectiveness, benefits and challenges 

      Hoaas, Hanne (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2019-06-06)
      Background and aims: The availability of pulmonary rehabilitation (PR) and exercise maintenance programs for people with chronic obstructive pulmonary disease (COPD) is low, despite being beneficial and recommended. Telerehabilitation can support the delivery of such programs to patients’ homes. However, there is little knowledge of its benefits for people with COPD. This thesis aimed to investigate ...
    • Digitalisering i NAV – henger alle brukergrupper med? En studie av NAV-veilederes erfaringer med digital kommunikasjon rettet mot rusmiddelavhengige brukere under arbeidsavklaring. 

      Arnesen, Hilde Kathrin Larsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)
      Det er i oppgaven gjennomført en undersøkelse av NAV-veilederes erfaringer med å kommunisere digitalt med rusmiddelavhengige brukere under arbeidsavklaring, og hvordan de håndterer eventuelle utfordringer som kommer til syne. Undersøkelsen baserer seg på en kvalitativ metode, hvor jeg har gjennomført telefonintervju med fem NAV-veiledere fordelt på to ulike NAV-kontor. Oppgavens teoretiske forankring ...
    • DaoCron. Job Scheduler for Autonomous Observation Units in the Arctic Tundra 

      Moe Carstens, Martin Sommerseth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)
      DaoCron is a service which enables users to schedule tasks periodically. The Distributed Arctic Observatory (DAO) aims to improve the data collection from the arctic tundra using Observation Units (OUs). These OUs are given a set of tasks which they are expected to schedule at certain intervals. In order to schedule these tasks at certain time-intervals one can make use of Cron, which is a tool for ...
    • Operasjonalisering av urfolksrettigheter i samiske barnevernstjenester. En kvalitativ studie i et organisasjonsteoretisk perspektiv 

      Bjørnestad, Mona Hvidsten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-06-01)
      Samiske barn har særlige rettigheter i kraft av sin urfolkstatus som er nedfelt i internasjonale konvensjoner og i norsk lovverk. Kommunene i det samiske forvaltningsområdet har et særlig ansvar for å ivareta disse rettighetene. Studien undersøker hvordan barnevernstjenestene i samiske kommuner operasjonaliserer begrepet urfolksrettigheter, og hvordan det gjør seg gjeldende i barnevernfaglig praksis. ...
    • The Possibilities of Improving Access to Healthcare Services with the Aid of Mobile Health in Uganda. An Investigation into Health Information Infrastructures and Users and non-Users Interest 

      Najjuma, Jael (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Background: The use of e-Health and m-Health, like mobile health, have been embraced by most developing countries Uganda inclusive, its applications to improve access to healthcare delivery to its people. In Uganda, the growth of information and communications technology industry has benefited the rural communities and created opportunities for new innovations, and their application into healthcare ...
    • Verification of the Chord protocol in TLA+ 

      Lund, Jørgen Aarmo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      In traditional software engineering methodologies, software correctness is established through testing and progressive fault mitigation. Safety properties are established by demonstrating that a sufficiently large number of test cases fail to violate them. In contrast, formal verification methods permit a systems design process where desired safety properties are stated outright in the system ...
    • Chronic hepatitis C: Epidemiology, viral resistance, and public health implications 

      Kileng, Hege (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2019-06-14)
      Chronic hepatitis C: Epidemiology, viral resistance, and public health implications Chronic hepatitis C virus (HCV) infection can progress to cirrhosis and end-stage liver disease. The infection is frequently asymptomatic, leaving many infected individuals unaware of the diagnosis until complications occur. The total number of HCV infections is projected to remain stable or to decline, but the ...
    • Obesity, renal hyperfiltration and glomerular filtration rate decline in the general population 

      Stefansson, Vidar Tor Nyborg (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2019-06-11)
      Obesity is a well-known risk factor for several severe diseases, including diabetes and cardiovascular disease. The metabolic syndrome is a concept related to obesity which includes additional risk factors for disease: increased waist circumference, high blood pressure, elevated fasting glucose, elevated triglycerides and lowered high-density lipoprotein cholesterol levels. Both obesity and the ...
    • The long noncoding RNA NEAT1 and nuclear paraspeckles are up-regulated by the transcription factor HSF1 in the heat shock response 

      Lellahi, Seyed Mohammad; Rosenlund, Ingrid Arctander; Hedberg, Annica; Kiær, Liv Torill; Mikkola, Ingvild; Knutsen, Erik; Perander, Maria (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-10-10)
      The long noncoding RNA (lncRNA) <i>NEAT1</i> (nuclear enriched abundant transcript 1) is the architectural component of nuclear paraspeckles, and it has recently gained considerable attention as it is abnormally expressed in pathological conditions such as cancer and neurodegenerative diseases. <i>NEAT1</i> and paraspeckle formation are increased in cells upon exposure to a variety of environmental ...
    • Screening for hepatitis C in a general adult population in a low-prevalence area: the Tromsø study 

      Kileng, Hege; Gutteberg, Tore Jarl; Goll, Rasmus; Paulssen, Eyvind Jakob (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-02-26)
      <i>Background - </i>Chronic hepatitis C virus (HCV) infection can progress to cirrhosis and end-stage liver disease in a substantial proportion of patients. The infection is frequently asymptomatic, leaving many infected individuals unaware of the diagnosis until complications occur. This advocates the screening of healthy individuals. The aim of this study was to estimate the prevalence of HCV ...