Enten går det bra, eller så går det over! Arbeid med elevers psykiske helse, resiliens og livsmestring i skolen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15627Dato
2019-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Loftås, KristinSammendrag
Denne masteravhandlingen handler om psykisk helse i skolen. Oppgaven er en studie der en søker å avdekke hvordan skolen, som en svært sentral utviklingsarena, arbeider for å bidra til utvikling av resiliente barn og unge som blir i stand til å mestre livene sine. Studien tar for seg fire informanter i ulike roller i skolen, men med fellesnevneren at de arbeider med elever. Informantene arbeider ved en og samme skole, men dette er ikke av betydning i studien. Det som er av betydning er at informantene har kunnskap om de temaer og fokusområder oppgaven tar for seg, og i så måte kan bidra til å belyse forskningsspørsmålet. Datainnsamling og analyse gjøres gjennom henholdsvis delvis strukturert intervju og temasentrert analysemetode.
Studiens innsikter er at gode og trygge relasjoner mellom lærer og elev, som rammes inn av gode strukturer og systematisk skolebasert arbeid, er viktig i arbeid med elevers psykiske helse, resiliens og livsmestring. Videre er det av betydning at lærere har kjennskap til hensiktsmessige verktøy som kan læres bort til elevene, og bidra til at utfordrende situasjoner blir mer håndterbare for dem. Ikke minst er det viktig med tett samhandling mellom skole og hjem, slik at disse sammen kan slå ring rundt barn og unge i opp og nedturer.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Relaterte innførsler
Viser innførsler relatert til tittel, forfatter og emneord.
-
"Det var litt rart å begynne på skolen, men nå som jeg liksom vet hvordan det er å gå på skolen så er det jo greit!". En studie av hvordan barns behov ivaretas i overgangen fra barnehagen til skolen
Christensen, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Overgang barnehage-skole kan for mange barn være en svært sårbar prosess som kan være både skremmende og vanskelig. De siste årene har overgangen blitt et større tema for staten da de har sett viktigheten av å ha gode rutiner på dette feltet. Omfattende forskning har blitt gjennomført og det har blitt skrevet rapporter for å gi innblikk i hvordan prosessen foregår i praksis. I disse rapportene er ... -
Livsmestring i skolen - Svaret på ropet om mer kompetanse i psykisk helse i skolen? En kvalitativ dokumentanalyse av ulike aktørers ønsker og forventninger til undervisning om psykisk helse i skolen
Håkestad, Eivind Bergsmyr; Holmen, Iselin Catharina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)Hensikten med denne studien er å undersøke fremveksten av det nye tverrfaglige temaet folkehelse og livsmestring som innføres i skolen høsten 2020. Vi identifiserer først ønsker fra ungdommer og eksperter knyttet til undervisning av psykisk helse i skolen. Deretter analyserer vi den politiske prosessen som lå til grunn for innføringen av folkehelse og livsmestring. Gjennom studien undersøker vi i ... -
Skolen som arena for avdekking av omsorgssvikt : hvilke faktorer kan virke hemmende for oppmerksomhets- og opplysningsplikten, og i hvilken grad etterfølges disse pliktene i skolen?
Ranes, Silje; Ødegaard, Anne-Stine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-06-01)Tittel: Skolen som arena for avdekking av omsorgssvikt. Formål med studien: Skolen har en unik posisjon til å fange opp signaler som kan indikere omsorgssvikt. Vi ønsker å undersøke om skolepersonalet etterfølger sin oppmerksomhetsplikt og opplysningsplikt. Formålet med studien er å få innblikk hvilken kunnskap skolen har om tematikken omsorgssvikt og hvordan instansen opplever det tverrfaglige ...