Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndreassen, Svein-Erik
dc.contributor.authorLoftås, Kristin
dc.date.accessioned2019-06-28T10:26:27Z
dc.date.available2019-06-28T10:26:27Z
dc.date.issued2019-05-14
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen handler om psykisk helse i skolen. Oppgaven er en studie der en søker å avdekke hvordan skolen, som en svært sentral utviklingsarena, arbeider for å bidra til utvikling av resiliente barn og unge som blir i stand til å mestre livene sine. Studien tar for seg fire informanter i ulike roller i skolen, men med fellesnevneren at de arbeider med elever. Informantene arbeider ved en og samme skole, men dette er ikke av betydning i studien. Det som er av betydning er at informantene har kunnskap om de temaer og fokusområder oppgaven tar for seg, og i så måte kan bidra til å belyse forskningsspørsmålet. Datainnsamling og analyse gjøres gjennom henholdsvis delvis strukturert intervju og temasentrert analysemetode. Studiens innsikter er at gode og trygge relasjoner mellom lærer og elev, som rammes inn av gode strukturer og systematisk skolebasert arbeid, er viktig i arbeid med elevers psykiske helse, resiliens og livsmestring. Videre er det av betydning at lærere har kjennskap til hensiktsmessige verktøy som kan læres bort til elevene, og bidra til at utfordrende situasjoner blir mer håndterbare for dem. Ikke minst er det viktig med tett samhandling mellom skole og hjem, slik at disse sammen kan slå ring rundt barn og unge i opp og nedturer.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15627
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectResiliens i skolenen_US
dc.subjectResiliensen_US
dc.subjectPsykisk helse i skolenen_US
dc.subjectLivsmestringen_US
dc.subjectLivsmestring i skolenen_US
dc.subjectPsykisk helseen_US
dc.subjectarbeid med psykisk helseen_US
dc.subjectmotstandsdyktighet i skolenen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleEnten går det bra, eller så går det over! Arbeid med elevers psykiske helse, resiliens og livsmestring i skolenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)