"Meld det inn, følg magefølelsen, ikke vær redd for å trå feil, husk å tenke på barnas beste". En masteroppgave om elever som har blitt utsatt for vold og overgrep
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15624Dato
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Hensikten med denne masteroppgaven har vært å belyse hvordan lærere kan møte og støtte elever som har opplevd vold eller overgrep. Spørsmålene vi har stilt informantene handler om hvilken kunnskap og kompetanse lærerne mener er viktig å ha for at elevene skal vite at læreren kan være en trygg voksen for barna. Vi har også undersøkt hvordan skolekulturen kan være med på å ivareta de utsatte barna. Kunnskaps- og kompetanseheving i samarbeid med instanser som SMISO har vist seg å være noe lærerne opplever som nyttig. Lærerne blir mer bevisste på hvordan de kan snakke med elevene for at de skal vite at det er trygt å åpne seg om vold eller overgrep. Ved å snakke om vold og overgrep blir temaene mindre skambelagt og elevene lærer om hva som er lov og ulovlig. Det gir dem mulighet til å si ifra om de utsettes for urett. Lærerne får også forståelse for betydningen av å undervise eksplisitt i ord og begreper på for eksempel kjønnsorganer. Alt i alt er det forebyggende at skolekulturen preges av samarbeid, at andre instanser bidrar med kunnskap og at lærerne lærer mer om hva det vil si å være en viktig person i et barns liv.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: