dc.contributor.advisor | Steele, Annfrid Rosøy | |
dc.contributor.author | Vollstad, Solveig | |
dc.contributor.author | Aspen, Linda Merethe Madsen | |
dc.date.accessioned | 2019-06-28T10:16:27Z | |
dc.date.available | 2019-06-28T10:16:27Z | |
dc.date.issued | 2019-05-15 | |
dc.description.abstract | Hensikten med denne masteroppgaven har vært å belyse hvordan lærere kan møte og støtte elever som har opplevd vold eller overgrep. Spørsmålene vi har stilt informantene handler om hvilken kunnskap og kompetanse lærerne mener er viktig å ha for at elevene skal vite at læreren kan være en trygg voksen for barna. Vi har også undersøkt hvordan skolekulturen kan være med på å ivareta de utsatte barna. Kunnskaps- og kompetanseheving i samarbeid med instanser som SMISO har vist seg å være noe lærerne opplever som nyttig. Lærerne blir mer bevisste på hvordan de kan snakke med elevene for at de skal vite at det er trygt å åpne seg om vold eller overgrep. Ved å snakke om vold og overgrep blir temaene mindre skambelagt og elevene lærer om hva som er lov og ulovlig. Det gir dem mulighet til å si ifra om de utsettes for urett. Lærerne får også forståelse for betydningen av å undervise eksplisitt i ord og begreper på for eksempel kjønnsorganer. Alt i alt er det forebyggende at skolekulturen preges av samarbeid, at andre instanser bidrar med kunnskap og at lærerne lærer mer om hva det vil si å være en viktig person i et barns liv. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/15624 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2019 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3901 | |
dc.subject | lærer | en_US |
dc.subject | vold | en_US |
dc.subject | overgrep | en_US |
dc.subject | barneperspektivet | en_US |
dc.subject | Trygg voksen | en_US |
dc.subject | SMISO | en_US |
dc.subject | Bekymringsmelding | en_US |
dc.subject | Utsatte barn | en_US |
dc.subject | Barnevernet | en_US |
dc.subject | Barneperspektiv | en_US |
dc.subject | Skolekultur | en_US |
dc.subject | Analytisk | en_US |
dc.subject | Deduktiv | en_US |
dc.subject | Kvalitativ | en_US |
dc.subject | Kompetanse | en_US |
dc.subject | lærerrolle | en_US |
dc.subject | tro | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280 | en_US |
dc.title | "Meld det inn, følg magefølelsen, ikke vær redd for å trå feil, husk å tenke på barnas beste". En masteroppgave om elever som har blitt utsatt for vold og overgrep | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |