Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSteele, Annfrid Rosøy
dc.contributor.authorVollstad, Solveig
dc.contributor.authorAspen, Linda Merethe Madsen
dc.date.accessioned2019-06-28T10:16:27Z
dc.date.available2019-06-28T10:16:27Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractHensikten med denne masteroppgaven har vært å belyse hvordan lærere kan møte og støtte elever som har opplevd vold eller overgrep. Spørsmålene vi har stilt informantene handler om hvilken kunnskap og kompetanse lærerne mener er viktig å ha for at elevene skal vite at læreren kan være en trygg voksen for barna. Vi har også undersøkt hvordan skolekulturen kan være med på å ivareta de utsatte barna. Kunnskaps- og kompetanseheving i samarbeid med instanser som SMISO har vist seg å være noe lærerne opplever som nyttig. Lærerne blir mer bevisste på hvordan de kan snakke med elevene for at de skal vite at det er trygt å åpne seg om vold eller overgrep. Ved å snakke om vold og overgrep blir temaene mindre skambelagt og elevene lærer om hva som er lov og ulovlig. Det gir dem mulighet til å si ifra om de utsettes for urett. Lærerne får også forståelse for betydningen av å undervise eksplisitt i ord og begreper på for eksempel kjønnsorganer. Alt i alt er det forebyggende at skolekulturen preges av samarbeid, at andre instanser bidrar med kunnskap og at lærerne lærer mer om hva det vil si å være en viktig person i et barns liv.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15624
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectlæreren_US
dc.subjectvolden_US
dc.subjectovergrepen_US
dc.subjectbarneperspektiveten_US
dc.subjectTrygg voksenen_US
dc.subjectSMISOen_US
dc.subjectBekymringsmeldingen_US
dc.subjectUtsatte barnen_US
dc.subjectBarneverneten_US
dc.subjectBarneperspektiven_US
dc.subjectSkolekulturen_US
dc.subjectAnalytisken_US
dc.subjectDeduktiven_US
dc.subjectKvalitativen_US
dc.subjectKompetanseen_US
dc.subjectlærerrolleen_US
dc.subjecttroen_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.title"Meld det inn, følg magefølelsen, ikke vær redd for å trå feil, husk å tenke på barnas beste". En masteroppgave om elever som har blitt utsatt for vold og overgrepen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)