Et inkluderende læringsmiljø. «Jeg jo heller utdanne en som blir en søkkanes likanes kar, enn at han blir jævlig god i matte»
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/15623Dato
2019-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
I denne masteravhandlingen har vi undersøkt hvilke refleksjoner lærere har rundt temaet inkluderende læringsmiljø, samt hvilke muligheter og utfordringer som er løftet frem som sentrale i dette arbeidet. Forskningen er av kvalitativ karakter med en hermeneutisk tilnærming. I denne studien har vi gjennomført to intervjuer av kontaktlærere ved fjerde trinn, som senere er analysert med en temasentrert tilnærming. Funnene fra analysen ble drøftet i lys av teori og forskning, hvor resiprok determinisme av Bandura (1977, s. 194) har vært vårt epistemologiske grunnlag. Hovedelementer som synes særlig relevante i arbeidet med å tilrettelegge for et inkluderende læringsmiljø er et godt samarbeid med hjemmet, et felles sett verdier i klasserommet og en nær lærer-elev-relasjon som baserer seg på tillit, anerkjennelse og respekt, samt at elevene regelmessig opplever autentisk mestring. Dessuten synes det relevant for læreren å være bevisst på at elevene både skal dannes til å bli mennesker som trives og er trygge, samtidig som de skal utdannes med formål å bidra til samfunnet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2019 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: