Show simple item record

dc.contributor.advisorSørensen, Yvonne
dc.contributor.authorKnudsen, Marte Alstad
dc.contributor.authorUlriksen, Anne
dc.date.accessioned2019-06-28T10:12:31Z
dc.date.available2019-06-28T10:12:31Z
dc.date.issued2019-05-15
dc.description.abstractI denne masteravhandlingen har vi undersøkt hvilke refleksjoner lærere har rundt temaet inkluderende læringsmiljø, samt hvilke muligheter og utfordringer som er løftet frem som sentrale i dette arbeidet. Forskningen er av kvalitativ karakter med en hermeneutisk tilnærming. I denne studien har vi gjennomført to intervjuer av kontaktlærere ved fjerde trinn, som senere er analysert med en temasentrert tilnærming. Funnene fra analysen ble drøftet i lys av teori og forskning, hvor resiprok determinisme av Bandura (1977, s. 194) har vært vårt epistemologiske grunnlag. Hovedelementer som synes særlig relevante i arbeidet med å tilrettelegge for et inkluderende læringsmiljø er et godt samarbeid med hjemmet, et felles sett verdier i klasserommet og en nær lærer-elev-relasjon som baserer seg på tillit, anerkjennelse og respekt, samt at elevene regelmessig opplever autentisk mestring. Dessuten synes det relevant for læreren å være bevisst på at elevene både skal dannes til å bli mennesker som trives og er trygge, samtidig som de skal utdannes med formål å bidra til samfunnet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/15623
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2019 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectTilpasset opplæringen_US
dc.subjectHjem-skolesamarbeiden_US
dc.subjectVerdier i klasserommeten_US
dc.subjectInkluderingen_US
dc.subjectLæringsmiljøen_US
dc.subjectLærer-elev-relasjonen_US
dc.subjectBanduraen_US
dc.subjectResiprok determinismeen_US
dc.subjectInkluderende læringsmiljøen_US
dc.subjectLærerrollenen_US
dc.subjectKlasseledelseen_US
dc.subjectAutoritativ lærerrolleen_US
dc.subjectSosial inkluderingen_US
dc.subjectFaglig inkluderingen_US
dc.subjectForeldresamarbeiden_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.titleEt inkluderende læringsmiljø. «Jeg jo heller utdanne en som blir en søkkanes likanes kar, enn at han blir jævlig god i matte»en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International (CC BY-NC-SA 4.0)