dc.contributor.advisor | Holst, Helen Sørensen | |
dc.contributor.author | Sandmo, Jan-Tore Forelvmo | |
dc.date.accessioned | 2016-12-13T08:28:33Z | |
dc.date.available | 2016-12-13T08:28:33Z | |
dc.date.issued | 2016-09-05 | |
dc.description.abstract | Denne oppgaven undersøker effektivitets- og produktivitetsutviklingen over tid i utsalgene til
AS Vinmonopolet. Undersøkelsen er gjort på 248 sammenliknbare butikker for perioden
2013–2015.
Studien er en totrinnsanalyse. I første trinn gjennomføres effektivitets- og
produktivitetsberegninger for butikkene. Dette gjøres for hvert av årene ved hjelp av
dataomhyllingsanalyser. For den totale produktivitetsutviklingen er Malmquists
produktivitetsindeks kommet til anvendelse.
I andre trinn benyttes statistiske analysemetoder for å finne forklaringer på resultatet av
dataomhyllingsanalysen og produktivitetsutviklingen. Asymptotiske tester sammenlikner små
og store butikker, og om det er forskjell i kapasitetsutnyttelsen mellom disse. Til sist kommer
regresjonsanalyse til anvendelse for å forsøke å finne forklarende faktorer til forskjell i
effektivitetsscorene.
I modellen inngår variablene varekostnad, driftskostnad uten husleie, årlig timeforbruk, antall
solgte liter og antall salg.
Resultatene viser at det er en forskjell i effektivitet mellom små og store butikker, der de
største butikkene er de mest effektive. Dette gjelder både under forutsetning om konstant og
variabelt skalautbytte. Produktivitetsindeksen påviser en fremgang i perioden 2013–2014, en
tilbakegang i perioden 2014–2015, og en samlet, liten tilbakegang over perioden 2013–2015.
Det påvises ingen klare forhold som påvirker effektivitetstallene utover størrelse på butikker.
Beregningene i analysen er gjennomført ved bruk av programvaren R (versjon 2.15.3) med
tilleggspakkene «Benchmarking» og «FEAR», samt Microsoft Office Excel 2016 med
tilleggspakken «Dataanalyse».
Nøkkelord: benchmarking, dataomhyllingsanalyse, Malmquist, effektivitet,
produktivitetsutvikling. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/10024 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2016 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | BED-3901 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213 | en_US |
dc.title | «Better safe than sober». En ikke-parametrisk og statistisk totrinnsanalyse av kjededriften i AS Vinmonopolet | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |