Narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag. Hvordan bruke narrativ tilnærming til undervisning i samfunnsfag for å skape engasjement og faglig interesse hos elever?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/10047Dato
2016-05-16Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Eriksen, Karin BersvendsenSammendrag
Denne masteroppgaven fokuserer på narrative tilnærmingsmetoder for å se om det kan skape engasjement og interesse for fagstoffet og på denne måten gjøre undervisningen mer meningsfull for elever. Teksten handler om hvordan man kan bruke narrative tilnærmingsmetoder i undervisning og elevers og læreres erfaringer med dem. Det ble utformet ei undervisningsøkt der partisanenes historie i Finnmark under 2. verdenskrig er tema og læringsaktivtetene digital historiefortelling og storyline ble brukt. Analyse av elevenes og lærernes opplevelse av undervisningen blir presentert der viktige hovedfunn kommer frem. Noen av hovedfunnene er at narrativ tilnærming kan skape økt engasjement blant elever, metoden skaper nærhet til fagstoffet som kan gjøre at enkelte elever finner undervisningen med mer mening og metoden kan også føre til utvikling av elevers historiebevissthet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: