Show simple item record

dc.contributor.advisorGrowen, Ulf Mack
dc.contributor.authorIversen, Geir-Henning
dc.contributor.authorJohansen, Thomas
dc.date.accessioned2007-06-13T11:38:53Z
dc.date.available2007-06-13T11:38:53Z
dc.date.issued2007-05-15
dc.description.abstractDagens bedrifter måles ikke bare etter deres økonomiske bunnlinje, men også etter hvordan de opptrer i samfunnet. Dette har ført til at foretakenes sosiale ansvar (Corporate Social Responsibility) har kommet mer og mer i fokus de senere årene, og bedriftene ønsker derfor ikke bare å innfri eiernes interesser, men også øvrige interessenters interesser. Mye av litteraturen rundt CSR baserer seg på store foretak. I Norge utgjør slike bedrifter bare 0,5 % av alle bedriftene, noe som innebærer at de fleste bedriftene i Norge da er små og mellomstore. Små og mellomstore bedrifter (SMB) bruker en del ressurser på CSR, men ofte uten at de er klar over det. Dette skyldes ofte at bedriftsledere ikke har god nok innsikt i og forståelse av CSR, noe som var en avgjørende faktor for at vi ønsket å legge fokuset i vår oppgave mot SMB og deres kunnskaper om CSR. Ettersom CSR ikke har vært behandlet av tidligere studenter ved instituttet, så vi oss etter samråd med veileder nødt til å gi en inngående beskrivelse av begrepet, både med tanke på dagens definisjoner og den historiske utviklingen av begrepet. Formålet med oppgaven er derfor å gi en detaljert beskrivelse av CSR og dens utvikling, samt å kartlegge om bedriftsledere i små og mellomstore bedrifter har tilstrekkelig med kunnskap om CSR. Vår metode for å løse masteroppgaven tok utgangspunkt i en kvalitativ litteraturstudie og en kvantitativ spørreundersøkelse utført ved bruk av e-post og spørreundersøkelsesverktøyet SurveyMonkey. Det kvalitative litteraturstudiet viste at kjernen i CSR ikke har endret seg mye opp gjennom tiden, men at det i dag finnes mange ulike forgreininger av CSR. Mye av litteraturen rundt CSR er bygd opp rundt Carroll’s CSR-pyramide og Elkington’s triple bottom line. Nyere litteratur baserer seg derimot på bærekraftig utvikling, hvor Carroll og Elkington’s konsepter også inngår. Dette gir grunnlag for å omtale CSR som summen av en organisasjons finansielle, miljømessige og sosiale ansvar, utover det lovpålagte, som sikrer bærekraftig utvikling for organisasjonen, lokalsamfunnet og øvrige interessenter. Den kvantitative undersøkelsen viste at SMB er sitt samfunnsansvar bevisst. Bedriftenes kunnskap om CSR er dog begrenset og dermed utilstrekkelig. Det vil derfor være nødvendig at SMB forbedrer kunnskapen om CSR hvis de ønsker å integrere denne kunnskapen som en del av bedriftsstrategien. Troen på at en bevisst tar hensyn til CSR i strategiutformingen vil komme flere parter til gode (felles verdier). Det er i fremtiden sannsynlig at det vil komme ytterligere krav til selskapenes iakttakelse av CSR-problematikk. Dette vil derfor kunne gi bedrifter som handler proaktivt, ved å være seg dette bevisst, et konkurransefortrinn fremfor bedrifter som ikke har noe bevisst forhold til CSR.en
dc.format.extent837060 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1021
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_783
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2007 The Author(s)
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en
dc.subjectInteressenten
dc.subjectLegitimiteten
dc.subjectCSRen
dc.subjectSMBen
dc.subjectSamfunnsansvaren
dc.titleCorporate social responsibilityen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record