I hvilken grad var fylkeslagenes valgkampopplegg foran stortingsvalget 2005 profesjonalisert?
Author
Sveen, ToreAbstract
Denne undersøkelsen bygger på intervju med fylkeslag i Sør-Trøndelag foran stortingsvalget i 2005, med vekt på den såkalte profesjonaliseringen av valgkamp. Konklusjonen er at norsk stortingsvalgkamp på fylkeslagsnivå ikke er profesjonalisert. Bruk av, og bakgrunn for valg av virkemidler i fylkeslagenes valgkamp tyder ikke på en profesjonalisert valgkamp på dette i nivået i Norge. Kriterier for hva en profesjonalisert valgkamp er, knyttes til partiorganisasjon, politisk strategi og verktøy – som for eksempel bruk av Internet. Først og fremst er fylkeslagene ressursmessig ikke i stand til å lansere en profesjonalisert valgkamp. Økonomiske begrensninger gir stramme rammebetingelsene i forhold til kjøp av politisk reklame, og bruk av meningsmålinger. Videre så har partiorganisasjonene full kontroll på nominasjonsprosesser og politisk budskap i valgkampen. Det er liten vilje til å trekke inn eksterne konsulenter i arbeidet med det politiske budskapet foran valgkampen. I den grad partiene ønsker å benytte seg av eksterne konsulenter foregår arbeidet på dugnadsbasis av personer med tilknytning til partiet. Det er heller ikke slik at partiene ønsker å åpne opp for å trekke velgerne inn i valg av kandidater, eller å gi kandidatene muligheten for å promotere sine egne kandidatur.
Publisher
Universitetet i TromsøUniversity of Tromsø
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2007 The Author(s)
The following license file are associated with this item: