Omdømmehåndtering i en kirkelig organisasjon.En studie av identitet, kommunikasjon og omdømme i Sjømannskirken
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/10832Dato
2016-11-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Vinther, OleSammendrag
I oppgaven undersøkes Sjømannskirken som et case på omdømmehåndtering i en kirkelig organisasjon. For det første undersøkes den delen av Sjømannskirkens omdømmehåndtering som handler om hvordan Sjømannskirken på forskjellige måter presenterer «seg selv» i offentligheten. I sammenheng hermed undersøkes, hvordan ansatte i Sjømannskirken forstår organisasjonens kommunikasjon som en del av organisasjonens samspill med omgivelsene. Sjømannskirkens verbale og visuelle selvpresentasjoner kommuniserer organisasjonsidentiteten så attraktivt som mulig og kan forstås som uttrykk for at man ønsker å bli oppfattet som en legitim organisasjon med sosialt akseptable verdier. En film om Sjømannskirkens opprinnelse fungerer i forhold til omdømmehåndteringen som et tegn på organisasjonens ekthet. Begrepet og fenomenet autokommunikasjon er også viktig, da kommunikasjonen virker vel så sterkt internt i organisasjonen som eksternt. For det andre vises i oppgaven at det er både fordeler og ulemper ved omdømmehåndtering i en kirkelig organisasjon. Et godt omdømme er en stor fordel for en kirkelig organisasjon og derfor er omdømmehåndtering både aktuelt og relevant. Samtidig er det viktig, særlig for kirker og kirkelige organisasjoner, at de ikke prøver å være noe annet enn de er. Konklusjonen er at det en kirkelig organisasjon kommuniserer alltid må være forankret i dens tros- og verdigrunnlag.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2016 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: