Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDidriksen, Stine Meier
dc.contributor.authorVinther, Ole
dc.date.accessioned2017-03-22T12:19:45Z
dc.date.available2017-03-22T12:19:45Z
dc.date.issued2016-11-15
dc.description.abstractI oppgaven undersøkes Sjømannskirken som et case på omdømmehåndtering i en kirkelig organisasjon. For det første undersøkes den delen av Sjømannskirkens omdømmehåndtering som handler om hvordan Sjømannskirken på forskjellige måter presenterer «seg selv» i offentligheten. I sammenheng hermed undersøkes, hvordan ansatte i Sjømannskirken forstår organisasjonens kommunikasjon som en del av organisasjonens samspill med omgivelsene. Sjømannskirkens verbale og visuelle selvpresentasjoner kommuniserer organisasjonsidentiteten så attraktivt som mulig og kan forstås som uttrykk for at man ønsker å bli oppfattet som en legitim organisasjon med sosialt akseptable verdier. En film om Sjømannskirkens opprinnelse fungerer i forhold til omdømmehåndteringen som et tegn på organisasjonens ekthet. Begrepet og fenomenet autokommunikasjon er også viktig, da kommunikasjonen virker vel så sterkt internt i organisasjonen som eksternt. For det andre vises i oppgaven at det er både fordeler og ulemper ved omdømmehåndtering i en kirkelig organisasjon. Et godt omdømme er en stor fordel for en kirkelig organisasjon og derfor er omdømmehåndtering både aktuelt og relevant. Samtidig er det viktig, særlig for kirker og kirkelige organisasjoner, at de ikke prøver å være noe annet enn de er. Konklusjonen er at det en kirkelig organisasjon kommuniserer alltid må være forankret i dens tros- og verdigrunnlag.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/10832
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3906
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240en_US
dc.titleOmdømmehåndtering i en kirkelig organisasjon.En studie av identitet, kommunikasjon og omdømme i Sjømannskirkenen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)