Politiet - en lærende organisasjon? En spørreundersøkelse blant ledere og ansatte i politi- og lensmannsetaten
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11189Dato
2017-05-30Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Skogmo, Per ØyvindSammendrag
Er politiet en lærende organisasjon?
Med denne problemstilling som bakteppe gjennomgås det her hva en lærende organisasjon er, hva som kjennetegner en lærende organisasjon, hvordan læringsprosessene foregår og hva som hemmer og fremmer læring.
For å svare opp problemstillingen tas det utgangspunkt i hvilken grad ledere og ansatte i norsk politi opplever politiet som en lærende organisasjon. I tillegg blir det undersøkt om deres opplevelse påvirkes av hvilket stillingsnivå de tilhører, og om størrelsen på politidistriktet de jobber i har noen betydning for deres vurdering.
For å undersøke dette er det benyttet kvantitativ metode med utgangspunkt i spørreundersøkelsen «The Learning Organization Survey», utviklet av forskerne Garvin, Edmundson og Gino.
Ved å sammenligne undersøkelsens resultater med benchmarkingen fra «The Learning Organization Survey», peker resultatene samlet sett i retning av at ledere og ansatte opplever at politiet i mindre grad har de kjennetegn man finner i lærende organisasjoner
Det er også sannsynlig at stillingsnivået og størrelsen på politidistriktet har betydning for hvordan ansatte og ledere opplever politiet som en lærende organisasjon.
Toppledere i politidistriktene opplever politiet som mer lærende enn mellomlederne. Mellomlederne opplever politiet som mer lærende enn medarbeiderne, men de er nærmere medarbeiderne enn topplederne i sin vurdering. Undersøkelsen har også funn som tyder på at ledere og ansatte fra store politidistrikt opplever politiet som mer lærende enn de som kommer fra små politidistrikt.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: