"Det var litt rart å begynne på skolen, men nå som jeg liksom vet hvordan det er å gå på skolen så er det jo greit!". En studie av hvordan barns behov ivaretas i overgangen fra barnehagen til skolen
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11544Dato
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Christensen, CamillaSammendrag
Overgang barnehage-skole kan for mange barn være en svært sårbar prosess som kan være både skremmende og vanskelig. De siste årene har overgangen blitt et større tema for staten da de har sett viktigheten av å ha gode rutiner på dette feltet. Omfattende forskning har blitt gjennomført og det har blitt skrevet rapporter for å gi innblikk i hvordan prosessen foregår i praksis. I disse rapportene er det et stort fokus på institusjonenes perspektiv. Dette vekket min interesse for barnas perspektiv, og ikke minst hvordan deres behov kan ivaretas i overgangsarbeidet. Dette resulterte i denne problemstillingen:
Hvordan ivaretas barnas behov ved overgangen fra barnehagen til skolen for å skape best mulig forutsetninger for videre utvikling og læring?
For å kunne besvare denne problemstillingen har jeg gjennomført en kvalitativ studie med intervju som datainnsamlingsmetode. Utvalget har bestått av de partene jeg har forstått står barna nærmest i overgangen: en rektor, en lærer på 1. trinn, styrer, pedagogisk leder og en foresatt til et førskolebarn. I tillegg har jeg intervjuet to grupper på tre førskolebarn og tre førsteklassinger. Det som gjorde intervjumetoden attraktiv for min studie var ideen om å få innsyn i et fenomen gjennom partenes egen virkelighet.
Det har kommet frem gjennom både teori, forskning og empiri at barn har behov for trygghet, medvirkning og kontinuitet i 6-årsalderen, og spesielt i overgangen. For å kunne ivareta barnas behov har det vist seg at samarbeid og sammenheng mellom de to institusjonene er svært viktig. I tillegg er det avgjørende for barnas opplevelse av overgangen å ha en god og likeverdig dialog med barnas foresatte.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: