Elever med ekstraordinært læringspotensial. Hvem er de og hvordan tilpasse opplæringen for dem?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11546Date
2017-05-12Type
Master thesisMastergradsoppgave
Abstract
Målsetningen med denne studien er å bidra til økt kunnskap om elever med ekstraordinært læringspotensial. Vi har gjennomført en kvalitativ studie hvor vi undersøker hvordan en kan identifisere elevgruppen og tilpasse opplæringen etter deres behov. Vi har også sett på hvilke konsekvenser det kan føre med seg dersom dette ikke skjer. Elevgruppen kan være høyt presterende, men er ikke nødvendigvis det. Forskningsspørsmålene har vi undersøkt ved hjelp av metodene intervju, dokumentanalyse og observasjon.
Noen sentrale funn fra studien er at en må anvende en kombinasjon av flere kilder for å identifisere elever med ekstraordinært læringspotensial. Dette kan være nomineringsskjema og vurdering av elevarbeid. Gode strategier for å tilpasse opplæringen for elevgruppen er berikelse og akselerasjon. Elevene bør bli utfordret og få muligheten til å jobbe i dybden av tema. Det gagner også elevene å arbeide med utgangspunkt i sine interesser. Et rikt og inkluderende læringsmiljø er av stor betydning for elevgruppen. Læringsmiljøet bør være preget av høye ambisjoner for elevene og en positiv holdning til alle elevers unikhet. Ved manglende identifisering og tilpasset opplæring kan elevene blant annet underprestere, droppe ut og oppleve sosial stigmatisering. Oppsummert er anerkjennelse av og kunnskap om elever med ekstraordinært læringspotensial avgjørende.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: