Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorAndreassen, Svein-Erik
dc.contributor.advisorRønningsbakk, Lisbet
dc.contributor.authorGotliebsen, Joachim Kristiansen
dc.contributor.authorHalvorsen, Bjørnar
dc.date.accessioned2017-09-27T12:49:07Z
dc.date.available2017-09-27T12:49:07Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractBakgrunnen for denne studien er basert på observasjoner vi som lærerstudenter har observert i yrkespraksis, samt nasjonal forskning som dokumenterer læreryrkets høye stressfaktor. Læreryrket er mangfoldig og det er mange aspekter som tapper lærerens energi og gjør dem utbrent. En lærer skal stå i relasjon med mange, både elever, kolleger og hjemmet. Det er et økt krav til dokumentering som kommer i tillegg til lærerens planlegging og utføring av undervisning. Tilpasset opplæring er et prinsipp i lærerplakaten, og er en av de største utfordringene vi som lærerstudenter har møtt i yrkespraksis. Som lærerstudent har vi i løpet av studieforløpet møtt mange teorier og modeller for undervisning, flere er omtalt i et positivt lys av en håndfull forfattere og forskere, mens andre avskriver disse og setter deres tillit til andre metoder. Vi har derimot observert en metode som ikke har slike motsigende rykter, nemlig instructional scaffolding. På bakgrunn av dette har vi hatt et ønske om å undersøke forskningsspørsmålet: «Hvordan kan instructional scaffolding brukes som et verktøy i tilpasset opplæring?». Vi har undersøkt dette ved å gjennomføre en kvalitativ studie, samt implementert undervisningsrelaterte aksjoner innad to klasser (5. og 6. trinn) fordelt utover to skoler. Datamaterialet er analysert gjennom tekstanalyse, fortløpende analyser og etter elevenes måloppnåelse. Videre ser vi på hvordan vi som lærere brukte metoden eksplisitt i klasserommene, og hvordan det var å planlegge samt utføre undervisning med dette som metode. Studiens funn er positive, der både Forsker 1 og Forsker 2 kan se en klar og tydelig progresjon i kunnskaper og ferdigheter innad fagene aksjonene gjennomføres i (matematikk, naturfag og engelsk). I oppstarten synes begge forskerne at metoden var uproblematisk, selv om den var litt mer tidskrevende. Etter hvert som vi bygde opp erfaring ble metoden enklere og enklere, og sparte oss mer tid.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11560
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280en_US
dc.subjectInstructional Scaffoldingen_US
dc.subjectInstructional Scaffoldingen_US
dc.titleBruk av instructional scaffolding. Hvordan kan instructional scaffolding brukes som et verktøy i tilpasset opplæringen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)