Show simple item record

dc.contributor.advisorSæther, Kari-Anne
dc.contributor.authorMichaelsen, Helle
dc.date.accessioned2017-09-29T10:26:50Z
dc.date.available2017-09-29T10:26:50Z
dc.date.issued2017-05-12
dc.description.abstractDette masterprosjektet består av en kvalitativ studie som bygger på et sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn. Forskningsspørsmål er: «Hvilken påvirkning har arbeid med ord og støttestrukturer på flerspråklige elevers skriftlige tekster i norskfaget?». Adjektiv, synonymer og abstrakte begreper er ofte noe som er problematisk i flerspråklige elevers arbeid med tekst, derfor valgte jeg og utfordre denne problematikken ved å arbeide systematisk med dette i forkant av en skriveøkt for å se om det utgjorde en forskjell. Løsningen ble å arbeide med ordbank og andre støttestrukturer. Prosjektet omhandler arbeid med ord og støttestrukturer og hvordan dette arbeidet påvirker flerspråklige elevers tekster. Datamaterialet i prosjektet består av tolv elevtekster skrevet av seks flerspråklige elever på 4. og 8. trinn. Seks av tekstene er skrevet uten et spesielt fokus på ord i forkant av skriveøkten, mens de neste seks tekstene ble skrevet etter at elevene hadde brukt to skoletimer til å arbeide med ord og støttestrukturer i forkant av skriveøkten. Jeg vil sammenligne to tekster av samme elev, og se om konteksten, altså om arbeid med ord og støttestrukturer har hatt påvirkning på tekstene, og i så fall hvilken påvirkning. I undersøkelsen er elevtekstene blant annet analysert med utgangspunkt i tre av Goldens (2014) fire ulike ordforståelser: formell, semantisk og pragmatisk ordforståelse. Elevtekstene fra noen av elevene er også sett i lys av Jim Cummins begreper om BICS og CALP eller hverdagsspråk og fagspråk. Vygótskijs teori om den proksimale utviklingssone og Bruners teori om stillasbygging er gjennomgående i flere deler av masteroppgaven. Resultatet fra undersøkelsen viser at arbeid med ord og støttestrukturer kan resultere i en lengre tekst og et mer variert språk. Samtidig som analysen viser at arbeid med ord og støttestrukturer kan være nyttig for noen, viser den også at støttestrukturer kan by på ekstra utfordringer for andre.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11581
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectFlerspråkligheten_US
dc.subjectOrden_US
dc.subjectBegreperen_US
dc.subjectSamhandlingen_US
dc.subjectSkrivingen_US
dc.subjectBics og calpen_US
dc.subjectLev Vygótskijen_US
dc.subjectJerome Bruneren_US
dc.subjectJim Cumminsen_US
dc.subjectSpråklig mangfolden_US
dc.subjectStøttestrukturen_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Språkvitenskapelige fag: 010::Allmenn språkvitenskap og fonetikk: 011en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Linguistics: 010::General linguistics and phonetics: 011en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Allmennpedagogikk: 281en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::General education: 281en_US
dc.title"Hva betyr det at en bil er sort?" En studie av flerspråklige elevers arbeid med ord og skriftlige tekster i norskfageten_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)