"Hva betyr det at en bil er sort?" En studie av flerspråklige elevers arbeid med ord og skriftlige tekster i norskfaget
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11581Date
2017-05-12Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Michaelsen, HelleAbstract
Dette masterprosjektet består av en kvalitativ studie som bygger på et sosialkonstruktivistisk kunnskapssyn. Forskningsspørsmål er: «Hvilken påvirkning har arbeid med ord og støttestrukturer på flerspråklige elevers skriftlige tekster i norskfaget?». Adjektiv, synonymer og abstrakte begreper er ofte noe som er problematisk i flerspråklige elevers arbeid med tekst, derfor valgte jeg og utfordre denne problematikken ved å arbeide systematisk med dette i forkant av en skriveøkt for å se om det utgjorde en forskjell. Løsningen ble å arbeide med ordbank og andre støttestrukturer. Prosjektet omhandler arbeid med ord og støttestrukturer og hvordan dette arbeidet påvirker flerspråklige elevers tekster.
Datamaterialet i prosjektet består av tolv elevtekster skrevet av seks flerspråklige elever på 4. og 8. trinn. Seks av tekstene er skrevet uten et spesielt fokus på ord i forkant av skriveøkten, mens de neste seks tekstene ble skrevet etter at elevene hadde brukt to skoletimer til å arbeide med ord og støttestrukturer i forkant av skriveøkten. Jeg vil sammenligne to tekster av samme elev, og se om konteksten, altså om arbeid med ord og støttestrukturer har hatt påvirkning på tekstene, og i så fall hvilken påvirkning.
I undersøkelsen er elevtekstene blant annet analysert med utgangspunkt i tre av Goldens (2014) fire ulike ordforståelser: formell, semantisk og pragmatisk ordforståelse. Elevtekstene fra noen av elevene er også sett i lys av Jim Cummins begreper om BICS og CALP eller hverdagsspråk og fagspråk. Vygótskijs teori om den proksimale utviklingssone og Bruners teori om stillasbygging er gjennomgående i flere deler av masteroppgaven.
Resultatet fra undersøkelsen viser at arbeid med ord og støttestrukturer kan resultere i en lengre tekst og et mer variert språk. Samtidig som analysen viser at arbeid med ord og støttestrukturer kan være nyttig for noen, viser den også at støttestrukturer kan by på ekstra utfordringer for andre.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: