Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBartnæs, Morten
dc.contributor.advisorNedberg, Audhild
dc.contributor.authorJakobsen, Trude
dc.date.accessioned2017-09-29T12:09:47Z
dc.date.available2017-09-29T12:09:47Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractDenne masterstudien i norskdidaktikk forsøker å besvare problemstillingen: «Hvilken umiddelbar effekt kan et intensivt mengdelesingskurs på seks uker ha på ulike 4. trinn elevers lesehastighet og ordavkodingsferdigheter?» Variabler jeg har sett på er gutt/ jente, sterk/ svak leser og født 1. kvartal/ 4. kvartal. Utvalget mitt besto av 45 elever på 4. trinn. Utvalget i prosjektet er så lite, at det vil ikke være mulig å trekke noen generaliserende slutninger. Resultatene etter mengdelesingskurset viser tendenser til at det har hatt positiv effekt på deltakernes lesehastighet og ordavkodingsferdigheter. Posttestene viste tendenser til at guttene, elevene født i 1. kvartal og de som var sterke lesere fra før, profiterte mest på mengdelesingskurset. Videre forskning på dette med et mye større utvalg, vil være interessant. Studien er foretatt med utgangspunkt i teori knyttet til utvikling av leseferdigheter. Den vil videre ta for seg ulike måter å gjennomføre leseprosjekt på, i skolen. Studien viser også til tidligere forskning som er gjort om relativ aldersfrekvens i skolen, kjønnsforskjeller i leseferdighet og forskjeller mellom lesesvake og lesesterke elever. Problemstillingen i denne undersøkelsen er belyst med en kvantitativ metodisk tilnærming med kvalitative innslag. Tallene fra testene er brukt til å tallfeste data og bygge opp empiri. Studien er først og fremst gyldig for dette utvalget, men funnene kan være interessante for lærere som er opptatt av leseprosjekter for å øve opp elevenes leseferdigheter.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11587
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3904
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.titleHvilken umiddelbar effekt kan et intensivt mengdelesingskurs på seks uker ha på ulike 4. trinn elevers lesehastighet og ordavkodingsferdigheter?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)