dc.contributor.advisor | Bartnæs, Morten | |
dc.contributor.advisor | Nedberg, Audhild | |
dc.contributor.author | Jakobsen, Trude | |
dc.date.accessioned | 2017-09-29T12:09:47Z | |
dc.date.available | 2017-09-29T12:09:47Z | |
dc.date.issued | 2017-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne masterstudien i norskdidaktikk forsøker å besvare problemstillingen:
«Hvilken umiddelbar effekt kan et intensivt mengdelesingskurs på seks uker ha på ulike 4. trinn elevers lesehastighet og ordavkodingsferdigheter?»
Variabler jeg har sett på er gutt/ jente, sterk/ svak leser og født 1. kvartal/ 4. kvartal.
Utvalget mitt besto av 45 elever på 4. trinn. Utvalget i prosjektet er så lite, at det vil ikke være mulig å trekke noen generaliserende slutninger. Resultatene etter mengdelesingskurset viser tendenser til at det har hatt positiv effekt på deltakernes lesehastighet og ordavkodingsferdigheter. Posttestene viste tendenser til at guttene, elevene født i 1. kvartal og de som var sterke lesere fra før, profiterte mest på mengdelesingskurset. Videre forskning på dette med et mye større utvalg, vil være interessant.
Studien er foretatt med utgangspunkt i teori knyttet til utvikling av leseferdigheter. Den vil videre ta for seg ulike måter å gjennomføre leseprosjekt på, i skolen. Studien viser også til tidligere forskning som er gjort om relativ aldersfrekvens i skolen, kjønnsforskjeller i leseferdighet og forskjeller mellom lesesvake og lesesterke elever. Problemstillingen i denne undersøkelsen er belyst med en kvantitativ metodisk tilnærming med kvalitative innslag. Tallene fra testene er brukt til å tallfeste data og bygge opp empiri.
Studien er først og fremst gyldig for dette utvalget, men funnene kan være interessante for lærere som er opptatt av leseprosjekter for å øve opp elevenes leseferdigheter. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11587 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3904 | |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.title | Hvilken umiddelbar effekt kan et intensivt mengdelesingskurs på seks uker ha på ulike 4. trinn elevers lesehastighet og ordavkodingsferdigheter? | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |