Hvilken umiddelbar effekt kan et intensivt mengdelesingskurs på seks uker ha på ulike 4. trinn elevers lesehastighet og ordavkodingsferdigheter?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11587Dato
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Jakobsen, TrudeSammendrag
Denne masterstudien i norskdidaktikk forsøker å besvare problemstillingen:
«Hvilken umiddelbar effekt kan et intensivt mengdelesingskurs på seks uker ha på ulike 4. trinn elevers lesehastighet og ordavkodingsferdigheter?»
Variabler jeg har sett på er gutt/ jente, sterk/ svak leser og født 1. kvartal/ 4. kvartal.
Utvalget mitt besto av 45 elever på 4. trinn. Utvalget i prosjektet er så lite, at det vil ikke være mulig å trekke noen generaliserende slutninger. Resultatene etter mengdelesingskurset viser tendenser til at det har hatt positiv effekt på deltakernes lesehastighet og ordavkodingsferdigheter. Posttestene viste tendenser til at guttene, elevene født i 1. kvartal og de som var sterke lesere fra før, profiterte mest på mengdelesingskurset. Videre forskning på dette med et mye større utvalg, vil være interessant.
Studien er foretatt med utgangspunkt i teori knyttet til utvikling av leseferdigheter. Den vil videre ta for seg ulike måter å gjennomføre leseprosjekt på, i skolen. Studien viser også til tidligere forskning som er gjort om relativ aldersfrekvens i skolen, kjønnsforskjeller i leseferdighet og forskjeller mellom lesesvake og lesesterke elever. Problemstillingen i denne undersøkelsen er belyst med en kvantitativ metodisk tilnærming med kvalitative innslag. Tallene fra testene er brukt til å tallfeste data og bygge opp empiri.
Studien er først og fremst gyldig for dette utvalget, men funnene kan være interessante for lærere som er opptatt av leseprosjekter for å øve opp elevenes leseferdigheter.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: