Hvilken umiddelbar effekt kan et intensivt mengdelesingskurs på seks uker ha på ulike 4. trinn elevers lesehastighet og ordavkodingsferdigheter?
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11587Date
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Jakobsen, TrudeAbstract
Denne masterstudien i norskdidaktikk forsøker å besvare problemstillingen:
«Hvilken umiddelbar effekt kan et intensivt mengdelesingskurs på seks uker ha på ulike 4. trinn elevers lesehastighet og ordavkodingsferdigheter?»
Variabler jeg har sett på er gutt/ jente, sterk/ svak leser og født 1. kvartal/ 4. kvartal.
Utvalget mitt besto av 45 elever på 4. trinn. Utvalget i prosjektet er så lite, at det vil ikke være mulig å trekke noen generaliserende slutninger. Resultatene etter mengdelesingskurset viser tendenser til at det har hatt positiv effekt på deltakernes lesehastighet og ordavkodingsferdigheter. Posttestene viste tendenser til at guttene, elevene født i 1. kvartal og de som var sterke lesere fra før, profiterte mest på mengdelesingskurset. Videre forskning på dette med et mye større utvalg, vil være interessant.
Studien er foretatt med utgangspunkt i teori knyttet til utvikling av leseferdigheter. Den vil videre ta for seg ulike måter å gjennomføre leseprosjekt på, i skolen. Studien viser også til tidligere forskning som er gjort om relativ aldersfrekvens i skolen, kjønnsforskjeller i leseferdighet og forskjeller mellom lesesvake og lesesterke elever. Problemstillingen i denne undersøkelsen er belyst med en kvantitativ metodisk tilnærming med kvalitative innslag. Tallene fra testene er brukt til å tallfeste data og bygge opp empiri.
Studien er først og fremst gyldig for dette utvalget, men funnene kan være interessante for lærere som er opptatt av leseprosjekter for å øve opp elevenes leseferdigheter.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: