Lesing i samfunnsfag. Hvordan kan man arbeide med lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag for å styrke undervisningen?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11589Dato
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Sammendrag
Denne undersøkelsen tar utgangspunkt i problemstillingen ”Hvordan kan man arbeide med lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag for å styrke undervisningen?” For å forsøke å svare på dette spørsmålet laget vi tre utdypende forskningsspørsmål som tar for seg hvordan fokus på lesing som grunnleggende ferdighet påvirker samfunnsfagundervisningen, hvilke elementer ved lesing man bør ta hensyn til for å styrke samfunnsfagundervisningen og hvordan man kan arbeide med lesing i samfunnsfag med elever med spesielle utfordringer som for eksempel fremmedspråklighet.
I undersøkelsen er det benyttet både kvalitativ og kvantitativ metode, gjennom intervju og spørreskjema. Empirien fra undersøkelsene ble behandlet og foretatt analyse av for å se etter interessante funn.
Gjennom vår analyse fant vi ut at det er mange ulike faktorer som spiller inn på lærernes didaktiske valg i forhold til arbeid med lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Det viste seg også at mange lærere la stor vekt på ulike lesestrategier, for å øke elevenes lesemotivasjon og læringsutbytte av lesingen av samfunnsfaglige tekster. Studien ga også interessante funn i forbindelse med lesing og tilpasset opplæring, der lærerne beskrev arbeid med fremmedspråklighet, lærevansker og motivasjonsmangel.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: