Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorLeming, Tove
dc.contributor.authorKarlsen, André
dc.contributor.authorNilsen, Dag-Tore
dc.date.accessioned2017-09-29T12:15:31Z
dc.date.available2017-09-29T12:15:31Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractDenne undersøkelsen tar utgangspunkt i problemstillingen ”Hvordan kan man arbeide med lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag for å styrke undervisningen?” For å forsøke å svare på dette spørsmålet laget vi tre utdypende forskningsspørsmål som tar for seg hvordan fokus på lesing som grunnleggende ferdighet påvirker samfunnsfagundervisningen, hvilke elementer ved lesing man bør ta hensyn til for å styrke samfunnsfagundervisningen og hvordan man kan arbeide med lesing i samfunnsfag med elever med spesielle utfordringer som for eksempel fremmedspråklighet. I undersøkelsen er det benyttet både kvalitativ og kvantitativ metode, gjennom intervju og spørreskjema. Empirien fra undersøkelsene ble behandlet og foretatt analyse av for å se etter interessante funn. Gjennom vår analyse fant vi ut at det er mange ulike faktorer som spiller inn på lærernes didaktiske valg i forhold til arbeid med lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag. Det viste seg også at mange lærere la stor vekt på ulike lesestrategier, for å øke elevenes lesemotivasjon og læringsutbytte av lesingen av samfunnsfaglige tekster. Studien ga også interessante funn i forbindelse med lesing og tilpasset opplæring, der lærerne beskrev arbeid med fremmedspråklighet, lærevansker og motivasjonsmangel.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11589
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3905
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.subjectLesingen_US
dc.subjectGrunnleggende ferdigheteren_US
dc.subjectSamfunnsfagen_US
dc.titleLesing i samfunnsfag. Hvordan kan man arbeide med lesing som grunnleggende ferdighet i samfunnsfag for å styrke undervisningen?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)