Læreres begrunnelser av undervisning om ligninger. En kvalitativ studie om hvordan lærere på ungdomstrinnet begrunner sine didaktiske valg i undervisning om ligninger
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11591Dato
2017-05-14Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Grøttum, Mathias Arthur ChristensenSammendrag
Denne masteroppgaven har tittelen Læreres begrunnelser for undervisning om ligninger. Hensikten med denne studien er å undersøke hva lærere mener det er viktig å fokus på når man underviser om ligninger. Problemstillingen til denne oppgaven er: «Hvordan begrunner lærere på ungdomstrinnet sine didaktiske valg i undervisning om ligninger?»
Denne studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn, og har et generisk kvalitativt forskningsdesign. Datainnsamlingen ble gjort ved hjelp av semistrukturerte intervju av seks matematikklærere på ungdomstrinnet på ulike skoler i Norge. Videre har intervjuene blitt transkribert og kodet, og det er gjort en tematisk analyse av dataen for å se etter ulike funn.
Gjennom analysen har jeg funnet ut at lærerne har stort fokus på at elevene skal oppnå forståelse som resultat av undervisningen. Lærernes begrunnelser er videre satt i sammenheng med teori som sier noe om hvilke kunnskaper man bør ha for å være en kyndig matematikklærer.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: