Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorHaavold, Per Øystein
dc.contributor.authorGrøttum, Mathias Arthur Christensen
dc.date.accessioned2017-09-29T12:22:04Z
dc.date.available2017-09-29T12:22:04Z
dc.date.issued2017-05-14
dc.description.abstractDenne masteroppgaven har tittelen Læreres begrunnelser for undervisning om ligninger. Hensikten med denne studien er å undersøke hva lærere mener det er viktig å fokus på når man underviser om ligninger. Problemstillingen til denne oppgaven er: «Hvordan begrunner lærere på ungdomstrinnet sine didaktiske valg i undervisning om ligninger?» Denne studien tar utgangspunkt i et konstruktivistisk kunnskapssyn, og har et generisk kvalitativt forskningsdesign. Datainnsamlingen ble gjort ved hjelp av semistrukturerte intervju av seks matematikklærere på ungdomstrinnet på ulike skoler i Norge. Videre har intervjuene blitt transkribert og kodet, og det er gjort en tematisk analyse av dataen for å se etter ulike funn. Gjennom analysen har jeg funnet ut at lærerne har stort fokus på at elevene skal oppnå forståelse som resultat av undervisningen. Lærernes begrunnelser er videre satt i sammenheng med teori som sier noe om hvilke kunnskaper man bør ha for å være en kyndig matematikklærer.  en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11591
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleLæreres begrunnelser av undervisning om ligninger. En kvalitativ studie om hvordan lærere på ungdomstrinnet begrunner sine didaktiske valg i undervisning om ligningeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)