Å lære bort divisjon med brøk. Hvordan forklarer matematikklærere i ungdomsskolen sin undervisning i emnet divisjon med brøk?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11594Dato
2017-05-12Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Vedvik, Ole ChristianSammendrag
I dette mastergradsprosjektet har jeg sett nærmere på hvordan lærere forklarer sin undervisning knyttet til emnet divisjon med brøk. Hensikten med undersøkelsen har vært å avdekke sentrale kjennetegn ved ulike måter å undervise på når det gjelder det aktuelle emnet.
Som et teoretisk grunnlag for oppgavens tematikk har jeg i det andre kapittelet løftet frem ulike forståelser av brøk, divisjon og divisjon med brøk, hentet fra den matematikkdidaktiske forskningslitteraturen. I kapittel 2.4 har jeg også trukket frem ulike sider ved læring og undervisning i matematikk som er sentrale for funnene jeg presenterer i kapittel 4, og diskusjonen rundt disse funnene som kommer i kapittel 5.
Studiet har et kvalitativt design, og baserer seg på intervjuer med ti ulike lærere som underviser matematikk i ungdomsskolen. For å få et rikest mulig datamateriale ble intervjuene gjennomført som semistrukturerte, oppgavebaserte intervju. Intervjuene ble tatt opp med båndopptager, slik at de kunne transkriberes og analyseres i etterkant. Forskningsdesignet er beskrevet mer utførlig i kapittel 3.
Funnene i undersøkelsen er resultatet av en analyseprosess som har likhetstrekk med tematisk analyse (Braun og Clarke 2006). Gjennom å veksle mellom induktiv og deduktiv bearbeiding av lydopptak fra intervjuene har jeg kommet frem til fire ulike tilnærminger som lærere har til undervisning i emnet divisjon med brøk.
Resultatene viser at lærere kan ha en konseptuell tilnærming, en prosedyrebasert tilnærming, en induktiv tilnærming eller en deduktiv tilnærming til undervisning i dette emnet. Videre tyder funnene på at disse tilnærmingene på ulike måter kan kombineres.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Mastergradsoppgaver ILP [474]
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: