Å lære bort divisjon med brøk. Hvordan forklarer matematikklærere i ungdomsskolen sin undervisning i emnet divisjon med brøk?
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11594Dato
2017-05-12Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Vedvik, Ole ChristianSammendrag
I dette mastergradsprosjektet har jeg sett nærmere på hvordan lærere forklarer sin undervisning knyttet til emnet divisjon med brøk. Hensikten med undersøkelsen har vært å avdekke sentrale kjennetegn ved ulike måter å undervise på når det gjelder det aktuelle emnet.
Som et teoretisk grunnlag for oppgavens tematikk har jeg i det andre kapittelet løftet frem ulike forståelser av brøk, divisjon og divisjon med brøk, hentet fra den matematikkdidaktiske forskningslitteraturen. I kapittel 2.4 har jeg også trukket frem ulike sider ved læring og undervisning i matematikk som er sentrale for funnene jeg presenterer i kapittel 4, og diskusjonen rundt disse funnene som kommer i kapittel 5.
Studiet har et kvalitativt design, og baserer seg på intervjuer med ti ulike lærere som underviser matematikk i ungdomsskolen. For å få et rikest mulig datamateriale ble intervjuene gjennomført som semistrukturerte, oppgavebaserte intervju. Intervjuene ble tatt opp med båndopptager, slik at de kunne transkriberes og analyseres i etterkant. Forskningsdesignet er beskrevet mer utførlig i kapittel 3.
Funnene i undersøkelsen er resultatet av en analyseprosess som har likhetstrekk med tematisk analyse (Braun og Clarke 2006). Gjennom å veksle mellom induktiv og deduktiv bearbeiding av lydopptak fra intervjuene har jeg kommet frem til fire ulike tilnærminger som lærere har til undervisning i emnet divisjon med brøk.
Resultatene viser at lærere kan ha en konseptuell tilnærming, en prosedyrebasert tilnærming, en induktiv tilnærming eller en deduktiv tilnærming til undervisning i dette emnet. Videre tyder funnene på at disse tilnærmingene på ulike måter kan kombineres.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: