Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.authorVedvik, Ole Christian
dc.date.accessioned2017-09-29T12:47:34Z
dc.date.available2017-09-29T12:47:34Z
dc.date.issued2017-05-12
dc.description.abstractI dette mastergradsprosjektet har jeg sett nærmere på hvordan lærere forklarer sin undervisning knyttet til emnet divisjon med brøk. Hensikten med undersøkelsen har vært å avdekke sentrale kjennetegn ved ulike måter å undervise på når det gjelder det aktuelle emnet. Som et teoretisk grunnlag for oppgavens tematikk har jeg i det andre kapittelet løftet frem ulike forståelser av brøk, divisjon og divisjon med brøk, hentet fra den matematikkdidaktiske forskningslitteraturen. I kapittel 2.4 har jeg også trukket frem ulike sider ved læring og undervisning i matematikk som er sentrale for funnene jeg presenterer i kapittel 4, og diskusjonen rundt disse funnene som kommer i kapittel 5. Studiet har et kvalitativt design, og baserer seg på intervjuer med ti ulike lærere som underviser matematikk i ungdomsskolen. For å få et rikest mulig datamateriale ble intervjuene gjennomført som semistrukturerte, oppgavebaserte intervju. Intervjuene ble tatt opp med båndopptager, slik at de kunne transkriberes og analyseres i etterkant. Forskningsdesignet er beskrevet mer utførlig i kapittel 3. Funnene i undersøkelsen er resultatet av en analyseprosess som har likhetstrekk med tematisk analyse (Braun og Clarke 2006). Gjennom å veksle mellom induktiv og deduktiv bearbeiding av lydopptak fra intervjuene har jeg kommet frem til fire ulike tilnærminger som lærere har til undervisning i emnet divisjon med brøk. Resultatene viser at lærere kan ha en konseptuell tilnærming, en prosedyrebasert tilnærming, en induktiv tilnærming eller en deduktiv tilnærming til undervisning i dette emnet. Videre tyder funnene på at disse tilnærmingene på ulike måter kan kombineres.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11594
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectVDP::Matematikk og Naturvitenskap: 400::Matematikk: 410en_US
dc.subjectVDP::Mathematics and natural science: 400::Mathematics: 410en_US
dc.subjectBrøken_US
dc.subjectUndervisningen_US
dc.subjectBrøkdivisjonen_US
dc.subjectDivisjonen_US
dc.subjectDivisjon med brøken_US
dc.subjectMatematikkdidaktikken_US
dc.subjectUngdomsskolelærereen_US
dc.subjectUngdomsskolenen_US
dc.subjectTilnærmingen_US
dc.subjectKonseptuellen_US
dc.subjectDeduktiven_US
dc.subjectInduktiven_US
dc.subjectProsedyrebaserten_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleÅ lære bort divisjon med brøk. Hvordan forklarer matematikklærere i ungdomsskolen sin undervisning i emnet divisjon med brøk?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)