dc.contributor.advisor | Karlsen, Solveig | |
dc.contributor.author | Tryggstrand, Helene | |
dc.date.accessioned | 2017-10-02T08:20:28Z | |
dc.date.available | 2017-10-02T08:20:28Z | |
dc.date.issued | 2017-05-15 | |
dc.description.abstract | Denne forskningen ser på hvordan lærerens bakgrunn og erfaringer kan være med på å påvirke deres holdninger til praktisk arbeid i naturfag. Det rettes også et blikk på hvilke faktorer som påvirker mengde praktisk arbeid i faget. Formålet med denne forskningen er å få en bedre innsikt i hvordan læreres erfaring og bakgrunn påvirker implementeringen av praktisk arbeid i naturfag, med utgangspunkt i lærernes holdning til denne typen arbeid.
For å få svar på spørsmålet valgte jeg å gjennomføre et kvalitativt studie som tar utgangspunkt i fire intervjuer gjort på naturfagslærere som jobber i ungdomsskolen. Mitt teoretiske rammeverk tar utgangspunkt i en modell som ser på hvilke faktorer som påvirker praktisk arbeid i naturfag. Denne modellen, sammen med det innsamlede datamaterialet skal til sammen kunne gi meg et svar på forskningsspørsmålene.
Forskningen viser at erfaring og bakgrunn er med på å styrke lærernes motivasjon og interesse til å gjennomføre praktisk arbeid i naturfag, selv om de ikke alltid føler at de lykkes med arbeidet. Å ha en utdannelse innenfor naturfag og naturfagdidaktikk gir et større utgangspunkt for å lykkes med en praktisk naturfagsundervising, da læreren har kompetanse innenfor alle fagdisiplinene som naturfaget omfavner. Tross utdannelse og erfaring er de ytre faktorene noe som stadig vil være med å påvirke gjennomførelse av praktisk arbeid i naturfag, det er derfor viktig å skulle ta hensyn til disse i planleggingsfasen for å lykkes med den praktiske aktiviteten.
Studien viser også at den største motivasjonsfaktoren for at lærere ønsker å gjennomføre praktiske aktiviteter er elevene og deres læringsutbytte. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11599 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3908 | |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.subject | Praktisk arbeid | en_US |
dc.subject | Holdninger | en_US |
dc.subject | Naturfagdidaktikk | en_US |
dc.subject | lærerutdanning | en_US |
dc.subject | undervisningsmetoder | en_US |
dc.subject | ytre faktorer | en_US |
dc.subject | utdanningsbakgrunn | en_US |
dc.subject | elevaktivitet | en_US |
dc.subject | praktisk aktivitet | en_US |
dc.subject | fagutdanning | en_US |
dc.subject | Lektorutdanning 5.-10.trinn | en_US |
dc.title | En studie om læreres holdning til praktisk aktivitet i naturfag. En forskning som tar for seg hvordan lærernes bakgrunn og erfaring er
med på å påvirke den praktiske undervisningen | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |