Spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfag
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11602Dato
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Bjørkås, Lasse JoakimSammendrag
Studien hander om lærerens spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. Målet for studien var å se
på utvalgte faktorer i spørsmål lærere stiller og hvordan disse faktorene påvirker den påfølgende
klasseromsdialogen i naturfag. Forskningsspørsmålet er "På hvilken måte påvirker lærerens
spørsmål klasseromsdialogen i naturfag?".
Studiet er en kvalitativ videostudie som ser på to lærere i tre klasser ved to forskjellige skoler i
Tromsø. Undervisningsøktene til lærerne ble observert med hjelp av videoopptak. Resultatene
fra observasjonene viste tre mønster i klasseromsdialogen, IRE, IRF og IRFRF. Resultatene
viser til at de utvalgte faktorene har en påvirkning på om klasseromsdialogen utarter seg som
et IRE mønster. IRF og IRFRF mønstrene viser resultatene ikke til om faktorene har hatt en
stor påvirkning.
Det vises derimot til at lærerens bevisste handling ser ut til å ha en stor effekt i hvordan
mønstrene utarter seg. Denne handlingen kunne dessverre ikke belyses utfra datamaterialet.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: