Show simple item record

dc.contributor.advisorOlufsen, Magne
dc.contributor.authorBjørkås, Lasse Joakim
dc.date.accessioned2017-10-02T08:28:30Z
dc.date.available2017-10-02T08:28:30Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractStudien hander om lærerens spørsmål og klasseromsdialog i naturfag. Målet for studien var å se på utvalgte faktorer i spørsmål lærere stiller og hvordan disse faktorene påvirker den påfølgende klasseromsdialogen i naturfag. Forskningsspørsmålet er "På hvilken måte påvirker lærerens spørsmål klasseromsdialogen i naturfag?". Studiet er en kvalitativ videostudie som ser på to lærere i tre klasser ved to forskjellige skoler i Tromsø. Undervisningsøktene til lærerne ble observert med hjelp av videoopptak. Resultatene fra observasjonene viste tre mønster i klasseromsdialogen, IRE, IRF og IRFRF. Resultatene viser til at de utvalgte faktorene har en påvirkning på om klasseromsdialogen utarter seg som et IRE mønster. IRF og IRFRF mønstrene viser resultatene ikke til om faktorene har hatt en stor påvirkning. Det vises derimot til at lærerens bevisste handling ser ut til å ha en stor effekt i hvordan mønstrene utarter seg. Denne handlingen kunne dessverre ikke belyses utfra datamaterialet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11602
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3908
dc.subjectLærerutdanningen_US
dc.subjectNaturfagdidaktikken_US
dc.subjectSpørsmålen_US
dc.subjectKlasseromsdialogen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleSpørsmål og klasseromsdialog i naturfag. En kvalitativ videostudie av lærerspørsmåls påvirkning på klasseromsdialogen i naturfagen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)