Problemløsningsoppgaver om prosent. En kvalitativ undersøkelse om elevers tanker i problemløsning
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11604Dato
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Nilssen, Marlene ØyanSammendrag
Dette er en master i matematikkdidaktikk som har fått tittelen Problemløsningsoppgaver om prosent. Hensikten med denne studien er å undersøke elevers tankemåte gjennom problemløsningsoppgaver om prosent, samtidig prøve å forstå hva som ligger til grunn for valgene elevene tar gjennom arbeid med slike oppgaver. Ut fra dette har jeg valgt å formulere forskningsspørsmålet slik:
Hvordan tenker elever i problemløsningsoppgaver om prosent?
Denne studien har et kvalitativt forskningsdesign hvor datainnsamlingen er basert på 7 semistrukturerte oppgavebaserte intervju av 10. klasseelever fordelt på to skoler i to ulike kommuner. Jeg tolket datasettet gjennom tematisk analyse for å finne sammenhenger mellom problemløsningsoppgavene og informantenes tankegang.
Prosjektet mitt viser at flere elever har god kompetanse til å forklare de ulike prosessene og det grunnleggende for å benytte seg av ulike fremgangsmetoder. Samtidig viser dette prosjektet at det er flere elever som ikke har den kompetansen som vil være et behov for å forstå hva som ligger til grunn for flere fremgangsmetoder, og har da kun automatisert disse metodene. Videre viser det at flere elever har problemer med å tolke oppgavetekster og trekke ut essensiell informasjon.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: