Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDrageset, Ove Gunnar
dc.contributor.authorNilssen, Marlene Øyan
dc.date.accessioned2017-10-02T09:18:10Z
dc.date.available2017-10-02T09:18:10Z
dc.date.issued2017-05-15
dc.description.abstractDette er en master i matematikkdidaktikk som har fått tittelen Problemløsningsoppgaver om prosent. Hensikten med denne studien er å undersøke elevers tankemåte gjennom problemløsningsoppgaver om prosent, samtidig prøve å forstå hva som ligger til grunn for valgene elevene tar gjennom arbeid med slike oppgaver. Ut fra dette har jeg valgt å formulere forskningsspørsmålet slik: Hvordan tenker elever i problemløsningsoppgaver om prosent? Denne studien har et kvalitativt forskningsdesign hvor datainnsamlingen er basert på 7 semistrukturerte oppgavebaserte intervju av 10. klasseelever fordelt på to skoler i to ulike kommuner. Jeg tolket datasettet gjennom tematisk analyse for å finne sammenhenger mellom problemløsningsoppgavene og informantenes tankegang. Prosjektet mitt viser at flere elever har god kompetanse til å forklare de ulike prosessene og det grunnleggende for å benytte seg av ulike fremgangsmetoder. Samtidig viser dette prosjektet at det er flere elever som ikke har den kompetansen som vil være et behov for å forstå hva som ligger til grunn for flere fremgangsmetoder, og har da kun automatisert disse metodene. Videre viser det at flere elever har problemer med å tolke oppgavetekster og trekke ut essensiell informasjon.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11604
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDLRU-3903
dc.subjectProblemløsningen_US
dc.subjectProsenten_US
dc.subjectModelleringen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283en_US
dc.titleProblemløsningsoppgaver om prosent. En kvalitativ undersøkelse om elevers tanker i problemløsningen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)