dc.contributor.advisor | Drageset, Ove Gunnar | |
dc.contributor.author | Nilssen, Marlene Øyan | |
dc.date.accessioned | 2017-10-02T09:18:10Z | |
dc.date.available | 2017-10-02T09:18:10Z | |
dc.date.issued | 2017-05-15 | |
dc.description.abstract | Dette er en master i matematikkdidaktikk som har fått tittelen Problemløsningsoppgaver om prosent. Hensikten med denne studien er å undersøke elevers tankemåte gjennom problemløsningsoppgaver om prosent, samtidig prøve å forstå hva som ligger til grunn for valgene elevene tar gjennom arbeid med slike oppgaver. Ut fra dette har jeg valgt å formulere forskningsspørsmålet slik:
Hvordan tenker elever i problemløsningsoppgaver om prosent?
Denne studien har et kvalitativt forskningsdesign hvor datainnsamlingen er basert på 7 semistrukturerte oppgavebaserte intervju av 10. klasseelever fordelt på to skoler i to ulike kommuner. Jeg tolket datasettet gjennom tematisk analyse for å finne sammenhenger mellom problemløsningsoppgavene og informantenes tankegang.
Prosjektet mitt viser at flere elever har god kompetanse til å forklare de ulike prosessene og det grunnleggende for å benytte seg av ulike fremgangsmetoder. Samtidig viser dette prosjektet at det er flere elever som ikke har den kompetansen som vil være et behov for å forstå hva som ligger til grunn for flere fremgangsmetoder, og har da kun automatisert disse metodene. Videre viser det at flere elever har problemer med å tolke oppgavetekster og trekke ut essensiell informasjon. | en_US |
dc.identifier.uri | https://hdl.handle.net/10037/11604 | |
dc.language.iso | nob | en_US |
dc.publisher | UiT Norges arktiske universitet | en_US |
dc.publisher | UiT The Arctic University of Norway | en_US |
dc.rights.accessRights | openAccess | en_US |
dc.rights.holder | Copyright 2017 The Author(s) | |
dc.rights.uri | https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0 | en_US |
dc.rights | Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0) | en_US |
dc.subject.courseID | LRU-3903 | |
dc.subject | Problemløsning | en_US |
dc.subject | Prosent | en_US |
dc.subject | Modellering | en_US |
dc.subject | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | en_US |
dc.subject | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | en_US |
dc.title | Problemløsningsoppgaver om prosent. En kvalitativ undersøkelse om elevers tanker i problemløsning | en_US |
dc.type | Master thesis | en_US |
dc.type | Mastergradsoppgave | en_US |