Leseglede på ungdomstrinnet. En kvalitativ undersøkelse om leseglede i norskfaget
Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11605Date
2017-05-15Type
Master thesisMastergradsoppgave
Author
Holand, Lena JohannaAbstract
I denne undersøkelsen ønsker jeg å se nærmere på hvordan norsklærere arbeider med leseglede i skolen. Lesing som grunnleggende ferdighet er sentralt i skolen, men jeg vil forsøke å se om det er fokus på å skape leseglade elever i den praktiske hverdagen. Leseglede henger tett sammen med motivasjon og engasjement. Uten dette kan det være utfordrende å utvikle leseglede, dette fordi disse faktorene ofte er drivkraften bak selve leseprosessen. Forskning viser at motivasjonen er dalende for elever på ungdomsskolen. Jeg ønsket derfor å få et innblikk i hvilken rolle leseglede hadde på ungdomstrinnet, med tanke på den ekstra utfordringen disse lærerne kan møte. Jeg utførte tre intervjuer med tre lærere på ungdomstrinnet. Her fremkom det at læreverket i relativt stor grad formet undervisningen i faget. Jeg fant det derfor hensiktsmessig å analysere læreverket for å lete etter indikasjoner på om det kunne bidra til utvikling av leseglede blant ungdommene. Dette for å danne meg et helhetlig bilde av i hvilken grad de ulike komponentene sammen, altså lærer og læreverk, kunne bidra til økt leseglede blant elevene. Resultatene kan tyde på at leseglede kanskje ikke blir vektlagt i den grad en ønsker, og at lærerne ikke har et hovedfokus på dette. Likevel arbeider de etter flere viktige prinsipper når det kommer til å skape leseglade elever. Jeg opplevde læreverkets vektlegging av leseglede som positiv, men for at elevene skal kunne få fullt utbytte at dette, vil det være avgjørende at læreren legger opp undervisningen på en hensiktsmessig måte.
Publisher
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Show full item recordCollections
Copyright 2017 The Author(s)
The following license file are associated with this item: