Show simple item record

dc.contributor.advisorKirkhaug, Rudi
dc.contributor.authorTrondsen, Nils-Tore
dc.date.accessioned2017-03-22T06:08:22Z
dc.date.accessioned2017-11-30T13:18:46Z
dc.date.available2017-11-30T13:18:46Z
dc.date.issued2016-11-30
dc.description.abstractTema for denne masteroppgaven er lederskap og motivasjon. Hovedfokus for oppgaven har vært om vitenskapelige og administrative ansatte motiveres av ulike faktorer, og hvilke sammenhenger det er mellom lederskap og motivasjon. Til de empiriske undersøkelsene har jeg brukt kvalitativ metode, som har bestått av semi-strukturerte intervju. Resultatene indikerte at vitenskapelige ansatte var i større grad indre motivert, men hadde også behov for mer anerkjennelse. De administrative ansatte ble i større grad motivert av sosiale faktorer. Resultatene viste også det ble utøvd tilbakeholdent og demokratisk lederskap, ved fakultetet der informantene jobbet. Funnene har jeg diskutert i lys av betingelsesteori, lederskap som paradoksal funksjon og tillit. Hos de vitenskapelige ansatte tydet det på at ekspertise i faget erstattet oppgaveorientert lederatferd, mens indre motivasjon erstattet delvis relasjonsorientert lederatferd. Hos de administrative ansatte tydet det på at deres ekspertise erstattet oppgaveorientert lederatferd, mens relasjoner med kollegaer erstattet relasjonsorientert lederatferd. De vitenskapelige ansatte ønsket at ledelsen skulle "skjære igjennom" oftere, samtidig som de verdsatte friheten i jobben sin. Dette aktualiserte lederskap som paradoksal funksjon, der innslag av autoritær ledelse kan bidra positivt til motivasjonen, ved å redusere usikkerhet. Kalkulert tillit mellom ledere og ansatte, bidro til at tilbakeholdent lederskap kunne utøves ved fakultetet.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11798
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2016 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3901
dc.subjectLeadershipen_US
dc.subjectMotivationen_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en_US
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Psykologi: 260::Sosial- og arbeidspsykologi: 263en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Psychology: 260::Social and occupational psychology: 263en_US
dc.titleLederskap og motivasjon. Motiveres vitenskapelige ansatte og administrative ansatte av ulike faktorer, og hvilke sammenhenger er det mellom lederskap og motivasjon i de to gruppene?en_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)