ub.xmlui.mirage2.page-structure.muninLogoub.xmlui.mirage2.page-structure.openResearchArchiveLogo
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Velg spraakEnglish 
    • EnglishEnglish
    • norsknorsk
  • Administration/UB
View Item 
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • View Item
  •   Home
  • Fakultet for humaniora, samfunnsvitenskap og lærerutdanning
  • Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk)
  • View Item
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen. En komparativ studie av allmennlærer- og masterutdanning i naturfag for grunnskolen

Permanent link
https://hdl.handle.net/10037/11819
DOI
https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03
Thumbnail
View/Open
article.pdf (895.2Kb)
(PDF)
Date
2017
Type
Journal article
Tidsskriftartikkel
Peer reviewed

Author
Karlsen, Solveig; Olufsen, Magne; Haugland, Ole Anton; Thorvaldsen, Steinar
Abstract
Fra 2017 innføres det i Norge masterutdanninger for alle grunnskolelærerstudenter. UiT Norges arktiske universitet innførte allerede i 2010 som eneste utdanningsinstitusjon en integrert 5-årig masterutdanning for grunnskolelærere. I denne pilotstudien sammenlignes tidligere og ny lærerutdanning i naturfag, og våre resultater kan derfor gi et tidlig gløtt inn i den nye lærerutdanningen. Motivasjon, interesse for fag og karakternivå fra videregående skole er generelt gode og relativt uforandret mellom studentgruppene. Masterstudentene har fått betydelig mer fagpraksis sammenlignet med allmennlærerstudentene. Studentene rapporterer at det fremdeles er utfordringer knyttet til studieinnsats og arbeidsmengde, men de opplever en bedring når det gjelder integrasjon av fagdidaktikk og fag.
 
From 2017 the primary and lower secondary teacher education in Norway will be a master education. But already in 2010, as the first teacher education institution, UiT The Norwegian Arctic University started a 5-year integrated master program for this group of teachers. In this pilot study the former and the new program in science are compared. The results might give an early glance at what will be the new teacher education in Norway. Our results show that motivation, interest for the science subjects and grades from upper secondary school are in general good and relatively unchanged between the two groups of students. The master students get significantly more school practice in science compared to students in the former teacher program. Unfortunately, students do not report higher study effort or higher workload in the new master program. A positive result however is that subject matter knowledge and pedagogical content knowledge seem to be better integrated in the science courses.
 
Description
Source at https://doi.org/10.18261/issn.1893-8981-2017-04-03
Publisher
Universitetsforlaget
Citation
Karlsen S, Olufsen M, Haugland OA, Thorvaldsen S. Et tidlig gløtt inn i den nye norske lærerutdanningen. En komparativ studie av allmennlærer- og masterutdanning i naturfag for grunnskolen. UNIPED. 2017;40(4):299-311
Metadata
Show full item record
Collections
  • Artikler, rapporter og annet (lærerutdanning og pedagogikk) [664]

Browse

Browse all of MuninCommunities & CollectionsAuthor listTitlesBy Issue DateBrowse this CollectionAuthor listTitlesBy Issue Date
Login

Statistics

View Usage Statistics
UiT

Munin is powered by DSpace

UiT The Arctic University of Norway
The University Library
uit.no/ub - munin@ub.uit.no

Accessibility statement (Norwegian only)