• Kartlegging og tiltak på barnetrinnet for elever med mulig dysleksi : En kvalitativ studie av hvilke kartlegginger og tiltak som gjennomføres ved mistanke om dysleksi, samt erfaringer med effekten av disse tiltakene 

      Rostad, Irene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)
      Fokuset i denne masteroppgaven er på kartlegging, tiltak og effekt av tiltak i forhold til lese- og skrivevansker og mulig dysleksi. Prosjektet er en kvalitativ fenomenologisk studie, der jeg har tatt utgangspunkt i elever på barnetrinnet og har gjennomført intervju med lærere på ulike skoler. Resultatene viser at når det gjelder lese- og skriveopplæringen så foregår den nokså likt, med vekt på ...
    • Klasseledelse. Lærerens betydning for elevens læring 

      Slinning, Anne Miriam (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-16)
      Utgangspunktet for denne studien var å undersøke klasseledelsen ved en barne- og ungdomsskole som har gjennomgått en omfattende organisasjonsutvikling i klasseledelse. Følgende aspekter ved lærerens klasseledelse ble studert: Relasjonskompetanse, regelledelseskompetanse og didaktikkompetanse (hvor kommunikasjon og samhandling blir vektlagt). Følgende problemstilling ble utformet: Hva er god ...
    • "Klasseledelse..? Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert!" En kvalitativ studie av hvilke redskaper praksisveiledere i Tromsøskolen bruker når de veileder lærerstudenter med henblikk på klasseledelse. 

      Johnsen, Viktoria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-29)
      Både nasjonal og internasjonal forskning slår fast at lærerens evne til å lede en klasse har stor betydning for elevenes trivsel og faglige prestasjoner på skolen. Klasseledelse er en lærerferdighet som er en stor del av lærerrollen, og en ferdighet lærerstudenter primært får utviklet i praksisperiodene i løpet av sin utdanning. Lærerens ledelse skal bidra til å skape et læringsmiljø som støtter og ...
    • Klassereisens sosiale og kulturelle koder. En kvalitativ studie av klassereisende kvinner uten en akademisk stamtavle 

      Eriksen, Eli Vibeke (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      Dette er en kvalitativ studie som søker å utvikle kunnskap omkring klassereisens sosiale og kulturelle overganger. Ved å ta i bruk semistrukturerte intervjuundersøkelser av 10 kvinner som har egne erfaringer knyttet til klassereisen, belyses noen av de mest sentrale aspektene og mekanismene som har hatt innflytelse under de overgangsprosessene som har foregått på reisen. Problemstillingen var som ...
    • Kommunikasjon ved afasi - et samarbeid mellom deltakerne : en kasusstudie 

      Johansen, Kristina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-15)
      Vi bruker språket til å uttrykke oss og til å motta tanker, ideer og følelser. På den måten knytter språket oss sammen, og påvirker hele vår tilværelse. Afasirammede har dessverre redusert evne til å bruke språket i kommunikasjon, og det er derfor stor enighet om at afasien i ulik grad endrer forutsetningene for å delta i samtaler. På bakgrunn av dette viser forskning at det er sammenheng mellom ...
    • Kontaktlæreres opplevelse av å arbeide med mobbing i skolen 

      Tøllefsen-Jacobsen, Sofie G. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-31)
      Jeg har i denne studien undersøkt hvordan kontaktlærere i barneskolen opplever arbeidet med mobbing i skolen. Oppgavens formål er å få et innblikk i hvordan kontaktlærerne opplever arbeidet med mobbing og hvordan de håndterer mobbing når det oppstår i en klasse. For å innhente datamaterialet har jeg benyttet meg av et kvalitativt intervju og da semistrukturert intervju. Studiens utvalg består av ...
    • Kulturbasert matematikkundervisning. En studie av et tverrfaglig undervisningsopplegg i en sørsamisk skole 

      Nordkild, Siv Ingrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-02)
      Denne studien tar utgangspunkt i et tverrfaglig undervisningsopplegg på en sørsamisk skole. Tjaalehtjimmie, den sørsamiske ornamentikken, danner basis for matematikk- og samiskundervisningen. Fokuset er på hvordan læreren opplever at eleven endrer forståelsen for matematikk når faget bygger videre på formene i ornamentikken. Mellin-Olsen (1984) viser til at forståelsen av matematikk kan deles i tre, ...
    • Kunsten å koke vann 

      Hansen, Odd-Magne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06)
      Denne mastergradsoppgaven i pedagogikk handler om det å bli kokk. Her fokuseres det på hvordan en lærer å lage mat som restaurantkokkene. I kontrast til dagens utdanningsopplegg, hvor elevene begynner utdanningen med tradisjonell klasseromsundervisning, argumenteres det her for at kjøkkenet er stedet å starte undervisningen av de som skal bli kokker. Dette blir tydelig når en innser at en faktisk ...
    • Kvalitet i praksis ved barnehagelærerutdanningen? En kvantitativ studie av studenters opplevelser av relasjon til praksisveileder 

      Nielsen, Yvonne Åkesson (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-16)
      Denne masteroppgaven undersøker barnehagelærerstudenters opplevelser av praksisveileder ved en kvantitativ tilnærming. Formålet med oppgaven var å undersøke barnehagelærerstudenters opplevelser av relasjon til praksisveileder, og hvilken sammenheng relasjonens betydning har til deres læringsutbytter. Utvalget består av et tredjeklassekull med barnehagelærere som kan betegnes representativ for ...
    • Leksehjelp - vei eller blindvei? : en casestudie 

      Bakkevold, Cecilie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)
      Denne masteravhandlingen presenterer en leksehjelpsorganisering ved en prosjektskole. Leksehjelp ble fra høsten 2010 lansert som en nasjonal satsning, hvor alle landets skoler ble pålagt å tilby leksehjelp til alle elever i 1.-4. klasse i grunnskolen. Viljen til å ”viske ut” sosiale ulikheter, styrke opplæringstilbudet, målsettingen om tilpasset opplæring og internasjonale undersøkelser(TIMSS, PIRLS ...
    • Lesetester og avkodingsferdigheter. En komparativ studie av to lesetester. 

      Mærlie, Tone (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)
      Introduksjon: I denne studien er det satt fokus på to standardiserte lesetester; Logos og STAS. Tradisjonelt benyttes disse testene for å gi et mål på hvor langt et barn har kommet i leseprosessen. Gjennom mitt arbeid i PP-tjenesten opplever jeg at resultatene vi får på disse testene kan være uensartet, og at testprofilen til en og samme elev kan være motstridende. Denne studien søker derfor å belyse, ...
    • «Lettere gjort enn sagt». En kvalitativ studie om hvordan det er å leve med stemmevansken spastisk dysfoni - en stemmevanske som tydelig påkaller oppmerksomhet fra omgivelsene. 

      Gagnat, Britt-Lene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-25)
      “Lettere gjort en sagt” handler om hvordan det er å leve med stemmesykdommen spastisk dysfoni som er en tydelig hørbar sykdom. Oppgaven tar også for seg hvordan behandlingen for denne sykdommen påvirker livskvaliteten for disse pasientene. Jeg valgte å jobbe utifra problemstillingen: “Hvordan er det å leve med en sjelden stemmevanske som tydelig påkaller oppmerksomhet for omgivelsene, og hvilken ...
    • Lærer - elev relasjonen i videregående skole. Kjernerelasjonen i skolens virksomhet 

      Vangen, Cathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-31)
      Denne oppgaven omhandler lærernes tanker om betydningen av relasjonen mellom lærer og elev i den videregående skolen i dag. Det å være lærer er en svært viktig og krevende jobb og det er ingen faktor i skolehverdagen som er viktigere for eleven og elevens læring enn læreren. Oppgaven fokuserer på hvordan lærerne selv reflekterer rundt ulike sider av relasjonen mellom lærer og elev. Dette inkluderer ...
    • Læreres erfaringer med tilrettelegging og oppfølging av elever med selektiv mutisme. 

      Bjørstad, Marit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Sammendrag Temaet for denne studien er selektiv mutisme i skolen. Jeg har gjennomført et nettbasert intervju med 8 lærere fra forskjellige steder i Norge. Problemstillingen var: Hvilke erfaringer har lærere i barneskolen med tilrettelegging og oppfølging av elever med selektiv mutisme? Den teoretiske bakgrunnen er fra både norsk og utenlandsk litteratur og forskning. Det anbefales i litteraturen ...
    • "Lærerrollen er ikke fiks ferdig, den vil jo endres" Skolebasert kompetanseutvikling i klasseledelse: en casestudie av læreres læring på arbeidsplassen 

      Slettbakk, Åse (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-01)
      Skolebasert kompetanseutvikling er myndighetenes satsing på å styrke kvaliteten i skolen. Satsinga innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Målet for tiltaket er todelt, det skal forbedre praksisen i klasserommet, og i tillegg utvikle skolen som organisasjon. Tiltaket er myndighetenes forsøk på å heve kvaliteten i skolen, ved å utvikle ...
    • Læring i lag : en komparativ studie av organsisasjonstyper med ulikt innhold og mål 

      Walberg, Renate Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)
      Min undersøkelse tok sikte på å utforske hvordan organisasjonene jobber med kompetanseutvikling. Jeg har satt lærende organisasjoner som mål for dem og vurdert dem ut fra kriterier hentet fra teori. Studien har vært komparativ der tre organisasjoner har vært under lupen. Jeg ville se om organisasjonenes ulike mål og ulike innhold gav konsekvenser for hvordan de arbeidet med kompetanseutvikling, både ...
    • Læring på arbeidsplassen : en studie av læringsrom i en norsk storbank 

      Persen, Monica Karina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06)
      Læring har etablert seg som et av de mest sentrale utviklingsbegrep i arbeidslivet. Oppgaven tar for seg arbeidsplassens rom for læring gjennom å se på arbeidsplasslæringens situering og læringsrom. Oppgaven redegjør for noen barrierer eller vilkår som læring på arbeidsplassen er underlagt, og prøver å forstå Bankens læring ut fra skillet mellom singel- og double-loop orientert læring. Oppgaven ...
    • «Mannsstemme er det største hinderet for å bli tatt for å være kvinne» Logopeders erfaringer med feminisering av stemmen til kvinner født som menn 

      Gabrielsen, Sigrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      Denne masteroppgaven handler om logopeders erfaringer i arbeid med å feminisere stemmen til kvinner som ble født som menn, men har en kjønnsidentitet som kvinne. For denne brukergruppen er det viktig for livskvaliteten å ha en stemme som samsvarer med det kjønnet de identifiserer seg med. Det å feminisere stemmen er en utfordrende prosess. Logopeden skal hjelpe kvinner født som menn med å fremstå ...
    • Masterstudentens opplevelse av veiledning. En kvalitativ studie av masterveiledning 

      Blomsø, Sindre Øyan (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-03)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har basert seg på semistrukturert intervju av fem informanter. Informantene er masterstudenter som alle har tilknytning til Universitetet i Tromsø. Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan masterstudenter opplever veiledningen de får under masterprosessen, med et fokus på møtet mellom veileder og student. Studien var interessert i å ...