Blar i tittel Mastergradsoppgaver i pedagogikk
Viser treff 77-96 av 186
-
I møtet med faglig motgang: En kvalitativ studie av studiespesialiserende elevers opplevelse av påfølgende motivasjon etter faglige nederlag.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-31)I denne studien har jeg undersøkt elevers motivasjon etter faglige nederlag. Hensikten med studien er å danne en forståelse for ungdommers opplevelse av faglige nederlag. Med det som utgangspunkt, skal jeg undersøke innvirkningen det kan ha på elevenes faglige motivasjon. Studiens problemstilling er som følgende: Hvordan opplever studiespesialiserende elever faglige nederlag, og hvordan kan det ... -
Identifisering av spesifikke språkvansker hos enspråklige norske barn. En kvalitativ studie om hvordan logopeder og spesialpedagoger i Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste går frem for å avdekke spesifikke språkvansker hos barn
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)Formålet med studiet er å få et innblikk i hvordan logopeder og spesialpedagoger går frem for å identifisere spesifikke språkvansker (SSV) hos enspråklige norske barn, og kartlegge hvorvidt CELF-4 (Clinical Evaluation of Language Fundaments) og WISC-IV (Wechlers Intelligence Scale for Children) kan brukes for å identifisere SSV hos barn. Oppgaven bygger på et hermeneutisk vitenskapssyn og metoden ... -
Illusjonen om en nasjon? En studie av det nye Rwanda sitt forsøk på å bygge et fellesskap
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-23). -
Intensiv lesetrening for to elever med dysleksi - En effektstudie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)Dette arbeidet er en effektstudie av lesetreningsprogrammet Tempolex bedre lesing. Programmet bygger på repetert lesing av bokstaver, stavelser, orddeler og hele ord, til elven mestrer å lese disse med flyt. Problemstillingene i arbeidet er: «Har trening med Tempolex bedre lesing i en begrenset periode effekt på leseferdighetene til to elever med dysleksi?» og, «Dersom tiltaket har effekt på ... -
Intensive lesekurs sammenlignet med tradisjonell spesialundervisning : en effektundersøkelse
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 1999-07) -
Interkulturell kompetanse hos nyutdannede lærere: begrepsforståelse og erfaringer
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Med bakgrunn i målsettingen for norsk utdanningspolitikk om å utvikle elevenes interkulturelle kompetanse er hensikten med dette forskningsprosjektet å undersøke hvilken begrepsforståelse og erfaringer/utfordringer nyutdannede lærere har med begrepet interkulturell kompetanse. For å finne svar på studiens problemstilling har jeg utformet tre forskningsspørsmål: • Hvilken forståelse av begrepet ... -
Interkulturell studentutveksling: ny forståelse av andre og en selv. En studie av læringsprosesser hos russiske elever / studenter i deres møte med nytt utdanningssystem og nye sosiokulturelle kontekster
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-02)Oppgaven handler om russiske studenter på Universitetet i Tromsø, som tidligere har vært elever på Den Norsk-Russiske Videregående Skolen (NRS) i Murmansk, Russland. NRS er et resultat av samarbeid om internasjonal studentutveksling mellom Troms fylkeskommune og Murmansk fylke. På NRS går 10 russiske elever og 10 norske elever i samme klasse i ett studieår og følger VG3 programmet . Russiske elever ... -
Investment in fellowship : investigating student behaviour within the context of self-regulated learning study classes from an identity perspective; how these behaviours are supported within the school; and what effect, if any they have on self-regulated learning processes : a case study
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06)By incorporating self-regulated learning study (SRL) classes into its timetable, Breivang Senior High School has created a specific arena for the school to potentially realise its obligations and responsibilities to key aims in the Upper Secondary Education Act. However, the teaching staff is frustrated that the students do not take responsibility for their learning in the study classes. This case ... -
”Jeg føler at eksamen kan komme til å knuse drømmen”. En kvalitativ studie av elevers opplevelse av å ta utdanningsvalg
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie av hvordan elever i tredje klasse på videregående skole opplever å ta utdanningsvalg. Empirien ble samlet inn ved å intervjue både elever og karriereveiledere. Elever ble intervjuet i grupper, mens karriereveiledere ble intervjuet individuelt. Sentrale funn var at utdanningsvalget opplevdes som utfordrende og usikkert. Elevene fokuserte i stor ... -
«Jeg føler meg ikke veldig rustet etter fem år på en integrert master i lærerutdanningen, i forhold til hva jeg skal gjøre som lærer». En kvalitativ studie av åtte lærerstudenter sin oppfatning av den integrerte masterutdanningen som grunnskolelærer ved Universitetet i Tromsø – Norges Arktiske Universitet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-07-30)I denne kvalitative masteroppgaven har vi sett på den teoretiske undervisningen som våre informanter, Kull 3, fikk gjennom den integrerte mastergraden i grunnskolelærerutdanningen. Empirien vår ble samlet inn gjennom å intervjue åtte lærerstudenter ved Universitetet i Tromsø –Norges Arktiske Universitet, –Campus Mellomveien. Disse åtte informantene var fordelt mellom klassetrinn 1.-7. og klassetrinn ... -
"Jeg har et krokodillehjerte". Tidligere voldsutsatte krysskulturelle unge voksnes oppfatning av egen livsmestring, psykisk helse og motstandskraft, med særlig fokus på autonomi, identitet og fremtidsutsikter.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-03)Dette masterprosjektet har som mål å bidra til den empiriske norske kunnskapsbasen om konsekvensene av uheldige barndomserfaringer som vold og kriser. Hensikten har vært å fortolke og analysere informantenes livsverden med deres krysskulturelle arv som bakteppe. Det har vært særlig viktig å få frem historien til de voldsutsatte, selv om erfaringene deres har vært til tider ubehagelig å høre på. ... -
Jenter og seksualitet i brytningene mellom ulike normer i dagens samfunn : en kvalitativ studie av unge jenters opplevelse av seksualitet og ulike normer i dagens samfunn
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-09-05)På grunn av samfunnsendringene, som seksualiseringen kan tenkes å innebære, er det ikke lenger like selvsagt at ungdom følger i tidligere generasjoners fotspor og de kan sies å orienterer seg i et kulturelt landskap med nye og flere valgmuligheter. I denne sammenheng har jeg undersøkt i hvor stor grad tradisjonene kan se ut til å være svekket når det gjelder spørsmål knyttet til seksuelle normer og ... -
Kartlegging og tiltak på barnetrinnet for elever med mulig dysleksi : En kvalitativ studie av hvilke kartlegginger og tiltak som gjennomføres ved mistanke om dysleksi, samt erfaringer med effekten av disse tiltakene
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)Fokuset i denne masteroppgaven er på kartlegging, tiltak og effekt av tiltak i forhold til lese- og skrivevansker og mulig dysleksi. Prosjektet er en kvalitativ fenomenologisk studie, der jeg har tatt utgangspunkt i elever på barnetrinnet og har gjennomført intervju med lærere på ulike skoler. Resultatene viser at når det gjelder lese- og skriveopplæringen så foregår den nokså likt, med vekt på ... -
Klasseledelse. Lærerens betydning for elevens læring
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-16)Utgangspunktet for denne studien var å undersøke klasseledelsen ved en barne- og ungdomsskole som har gjennomgått en omfattende organisasjonsutvikling i klasseledelse. Følgende aspekter ved lærerens klasseledelse ble studert: Relasjonskompetanse, regelledelseskompetanse og didaktikkompetanse (hvor kommunikasjon og samhandling blir vektlagt). Følgende problemstilling ble utformet: Hva er god ... -
"Klasseledelse..? Det har jeg aldri gjort før, så det klarer jeg helt sikkert!" En kvalitativ studie av hvilke redskaper praksisveiledere i Tromsøskolen bruker når de veileder lærerstudenter med henblikk på klasseledelse.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-29)Både nasjonal og internasjonal forskning slår fast at lærerens evne til å lede en klasse har stor betydning for elevenes trivsel og faglige prestasjoner på skolen. Klasseledelse er en lærerferdighet som er en stor del av lærerrollen, og en ferdighet lærerstudenter primært får utviklet i praksisperiodene i løpet av sin utdanning. Lærerens ledelse skal bidra til å skape et læringsmiljø som støtter og ... -
Klassereisens sosiale og kulturelle koder. En kvalitativ studie av klassereisende kvinner uten en akademisk stamtavle
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)Dette er en kvalitativ studie som søker å utvikle kunnskap omkring klassereisens sosiale og kulturelle overganger. Ved å ta i bruk semistrukturerte intervjuundersøkelser av 10 kvinner som har egne erfaringer knyttet til klassereisen, belyses noen av de mest sentrale aspektene og mekanismene som har hatt innflytelse under de overgangsprosessene som har foregått på reisen. Problemstillingen var som ... -
Kommunikasjon og roller i arbeid med mennesker med dyp psykisk utviklingshemning : et feltarbeid fra en videregående skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2001) -
Kommunikasjon ved afasi - et samarbeid mellom deltakerne : en kasusstudie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-15)Vi bruker språket til å uttrykke oss og til å motta tanker, ideer og følelser. På den måten knytter språket oss sammen, og påvirker hele vår tilværelse. Afasirammede har dessverre redusert evne til å bruke språket i kommunikasjon, og det er derfor stor enighet om at afasien i ulik grad endrer forutsetningene for å delta i samtaler. På bakgrunn av dette viser forskning at det er sammenheng mellom ... -
Kontaktlæreres opplevelse av å arbeide med mobbing i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-10-31)Jeg har i denne studien undersøkt hvordan kontaktlærere i barneskolen opplever arbeidet med mobbing i skolen. Oppgavens formål er å få et innblikk i hvordan kontaktlærerne opplever arbeidet med mobbing og hvordan de håndterer mobbing når det oppstår i en klasse. For å innhente datamaterialet har jeg benyttet meg av et kvalitativt intervju og da semistrukturert intervju. Studiens utvalg består av ... -
Kulturbasert matematikkundervisning. En studie av et tverrfaglig undervisningsopplegg i en sørsamisk skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-11-02)Denne studien tar utgangspunkt i et tverrfaglig undervisningsopplegg på en sørsamisk skole. Tjaalehtjimmie, den sørsamiske ornamentikken, danner basis for matematikk- og samiskundervisningen. Fokuset er på hvordan læreren opplever at eleven endrer forståelsen for matematikk når faget bygger videre på formene i ornamentikken. Mellin-Olsen (1984) viser til at forståelsen av matematikk kan deles i tre, ...