Hvordan bruker turister sosiale medier når de planlegger en feriereise? En analyse av deltakelse i online turistsamfunn
Permanent lenke
https://hdl.handle.net/10037/11949Dato
2017-05-31Type
Master thesisMastergradsoppgave
Forfatter
Karlsen, Sveinung FjellvangSammendrag
Internett har endret måten turister søker etter informasjon på, ved å tilby svært store mengder data som koster lite eller ingenting å skaffe. Disse fordelene har ført til at sosiale medier og virtuelle samfunn er blant de viktigste informasjonskildene når det gjelder kjøp av feriereiser. I denne oppgaven jeg har undersøkt hvilke behov som påvirker turisters bruk av sosiale medier når de planlegger reiser.
Jeg har studert hvordan behov for informasjon, sosio-psykologiske og hedonistiske behov, samt holdning til sosiale medier, påvirker bruk av sosiale medier i planleggingsprosessen. Resultatene viste at påvirkningen avhenger av hvilke typer nettverk som benyttes, og at ulike behov påvirket de ulike nettverkene forskjellig. Behov for informasjon var viktigst for å delta i nettverk for online anmeldelser, og sosio-psykologiske behov var viktigst for å delta i relasjonsnettverk. Oppgaven påviser også en forskjell i påvirkning basert på nasjonalitet. Basert på dette vil det være viktig å forstå hvilke behov turister har for å benytte seg av sosiale medier, slik at bedrifter kan tilrettelegge markedsføringen til de man ønsker å nå.
Forlag
UiT Norges arktiske universitetUiT The Arctic University of Norway
Metadata
Vis full innførselSamlinger
Copyright 2017 The Author(s)
Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen: