Show simple item record

dc.contributor.advisorKåre, Skallerud
dc.contributor.authorKarlsen, Christin Janita Fosland
dc.date.accessioned2018-01-18T15:31:03Z
dc.date.available2018-01-18T15:31:03Z
dc.date.issued2017-06-01
dc.description.abstractForbrukere tilnærmer seg shopping på ulike måter, og forskjellige beslutningstrekk påvirker denne tilnærmingen. Disse trekkene kombineres og former forbrukeres beslutningsstil. Hensikten med denne studien er å undersøke hvilke beslutningstrekk som former norske forbrukeres beslutningsstiler, i hvilken grad psykologiske faktorer har innflytelse på beslutningsstilene og hvordan beslutningsstilene påvirker kjøpsatferd. Problemstillingene utforskes gjennom en kvantitativ spørreundersøkelse. Resultatene som fremkommer av analysen anslår det velkjente verktøyet Consumer Styles Inventory (CSI) som egnet instrument for å undersøke norske forbrukeres beslutningsstiler, og identifiserte åtte mentale trekk; perfeksjonisme, pris- og verdibevissthet, merkelojalitet og vanemessighet, fritids- og rekreasjonsbevissthet, impulsivitet, nyhets- og motebevissthet, forvirret av utvalg og merkebevissthet. De psykologiske faktorene som ble undersøkt viste alle en viss innflytelse på norske forbrukeres beslutningsstiler; opplevd tidspress, opinionlederskap, selvsikkerhet ved shopping, mottakelighet for sosial innflytelse og materialisme. Resultatene indikerer også at beslutningsstiler påvirker kjøpsatferd ved at enkelte beslutningstrekk hadde innflytelse på aspektene som ble målt knyttet til dette. Studien skiller seg fra annen forskning ved at den gjennomføres i en norsk kontekst. Funnene kan bidra med nyttig innsikt, i tillegg til å legge føringer for videre forskning innenfor beslutningsstiler til norske forbrukere. På grunn av beslutningsstilenes innflytelse på kjøpsatferd, vil kunnskap knyttet til disse kunne styrke markedssegmentering, posisjonering og markedsstrategier.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/11988
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.holderCopyright 2017 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3902
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.subjectBeslutningsstileren_US
dc.subjectkjøpsstileren_US
dc.subjectConsumer Styles Inventoryen_US
dc.subjectbeslutningstakingen_US
dc.subjectkjøpsatferden_US
dc.titleNorske forbrukeres beslutningsstiler. En studie av hvilke faktorer som påvirker norske forbrukeres kjøpsbeslutningeren_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)